لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد و اتحادیهٔ اروپا: آماده‌ایم با زلزله‌زدگان افغانستان کمک کنیم


در حالی که شماری از کشورهای جهان با زلزله‌زدگان افغانستان اظهار همدردی کرده اند، ملل متحد و اتحادیهٔ اروپا گفته اند که آماده اند به قربانیان این رویداد کمک فراهم کنند.

بر اساس آخرین آمار، زلزلهٔ قوی در شرق افغانستان حد اقل ۱۰۰۰ کشته و ۱۵۰۰ زخمی برجا گذاشته است، اما مقامات حکومت طالبان هشدار داده که آمار تلفات ممکن افزایش یابد.

ادارهٔ هماهنگی امور بشری ملل متحد (اوچا) در یک تویت گفته است که تیم‌های ارزیابی خویش را به ساحات متاثر شده از زلزله فرستاده است.

این ادارهٔ ملل متحد افزوده است که از ملل متحد و ادارات بشری دیگر تقاضا صورت گرفته است که تا ادارهٔ مبارزه با آفات طبیعی محلی را در خصوص ارزیابی و پاسخگویی به نیازمندی‌های فوری، حمایت کنند.

در کنار این، توماس نیکلاسن، نمایندهٔ ویژهٔ اتحادیهٔ اروپا برای افغانستان در یک تویت نگاشته است که این اتحادیه وضعیت در افغانستان را از نزدیک نظارت می‌کند و آماده است معاونت‌های عاجل اتحادیهٔ اروپا را با باشندگان و ساحات صدمه دیده فراهم کند.

این در حالی است که پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان گفت که برای قربانیان زلزلهٔ افغانستان دعا و برای زخمی‌ها و افراد متاثر شده تسلیت می‌گوید.

سفارت ایالات متحده امریکا برای افغانستان که فعالیت‌هایش را از قطر پیش می‌برد، در یک پیام تویتر با زلزله‌زدگانی که اقارب شان را از دست داده اند، تسلیت گفته است.

این سفارت گفته است: "ما از گزارش های مبنی بر وقوع زمین‌لرزه در شرق افغانستان عمیقاً متأثریم. ما خدمت همۀ کسانی که از بابت این رویداد ویرانگر متاثر گردیده اند، از صمیم قلب تسلیت عرض میداریم."

وزارت امور خارجه هند نیز با قربانیان زلزله در افغانستان ابراز همدردی کرده است.

ارندام باگچی، سخنگوی وزارت خارجه هند روز چهارشنبه ۲۳ جون (اول سرطان) در حساب تویتر خود نوشت: "ما در غم مردم افغانستان شریک استیم و در زمان نیاز، به حمایت و کمک خود متعهدیم."

در همین حال، شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان نیز از زلزله شب گذشته در افغانستان ابراز تاسف کرده است.

شهباز شریف در یک تویت نوشته است: "متاسفانه اطلاع یافتم که در اثر زلزله مردم در افغانستان به حق رسیدند، پاکستان در غم برادران افغان خود شریک است. برای شفای عاجل زخمیان دعا می‌کنم. مقامات پاکستانی در این زمان دشوار برای کمک با افغانستان آماده استند."

محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان نیز ضمن اظهار همدردی با قربانیان این رویداد از سازمان‌ها و نهاد‌های خیریه و مردم افغانستان خواسته است تا با زلزله‌زدگان کمک کنند.

واکنش رهبران طالبان

محمد حسن اخند، رییس‌الوزرای طالبان برای کمک به زلزله‌زدگان، یک میلیارد افغانی را منظور کرده است.

هبت‌الله اخندزاده، رهبر طالبان در پیامی، با قربانیان این زلزله همدردی کرده و دستور داده است که برای کمک با آسیب‌دیدگان، اقدام جدی کنند.

رهبر طالبان از نهادهای خیریه و سازمان‌های بین‌المللی نیز خواسته است که در این "مصیبت بزرگ" در کنار افغان‌ها بایستند.

مولوی شرف‌الدین مسلم، معین وزارت رسیدگی در امور حوادث طالبان، امروز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که زلزله به ولسوالی‌های گیان. نکی، برمل و زیروک پکتیکا، سپیری ولایت خوست و ولسوالی اچین ننگرهار بیشترین آسیب را زده است.

همچنان مقامات رسیدگی به حوادث حکومت طالبان گفته اند که صدها منزل مسکونی در این زلزله ویران شده و منجر به آواره‌شدن مردم گردیده است.

وزارت دفاع طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که برای عملیات نجات هفت هلیکوپتر اعزام شده و عملیات انتقال زخمیان نیز آغاز شده است.

این وزارت گفته است که عملیات بیرون‌کشیدن اجساد و زخمیان در محل جریان دارد و احتمال دارد آمار قربانیان افزایش یابد.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش فرانس‌پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG