لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: شمار کودکان محروم از مکتب در جهان به ۲۲۲ میلیون رسیده است


ملل متحد امروز ۲۱ جون (۳۱ جوزا) گفت که شمار کودکانی که در کشورهای جنگ و بحران زده، به شمول افغانستان، از رفتن به مکتب محروم شده یا دروس شان مختل شده است، در شش سال گذشته تقریباً سه برابر شده است.

ملل متحد گفته است که شمار این کودکان اکنون به ۲۲۲ میلیون می‌رسد.

ملل متحد با نشر یک گزارش تازه تحت عنوان "برنامهٔ آموزش نمی‌تواند منتظر بماند" گفته است که در مقایسه با سال ۲۰۱۶ میلادی به گونهٔ تخمینی ۷۵ میلیون کودک بیشتر این مشکل را تجربه کرده اند.

یاسمین شریف، رییس این ادارهٔ ملل متحد، به خبرنگاران این رقم را "تکان دهند و ننگین" عنوان کرده تاکید کرد که آرزوی ۲۲۲ میلیون کودک به دلیل عدم دسترسی به آموزش مستمر از هم می‌پاشد."

خانم شریف به گونهٔ ویژه در مورد افغانستان اظهار نگرانی کرد& جاییکه دختران مکاتب متوسطه و لیسه توسط طالبان از فراگیری آموزش محروم نگهداشته شده اند.

او افزود زمان آن است که جهان در این مورد صدا بلند کند زیرا "ما نمی‌توانیم بگذاریم که دختران افغان به مکاتب متوسطه و لیسه برنگردند".

گروه طالبان که ادعا دارد در حال حاضر شرایط برای مکاتب دختران مساعد نیست، در حاکمیت قبلی خود از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، زنان را به طور گسترده از حق کار و تحصیل محروم کرده بود.

بر اساس گزارش این ادارهٔ ملل متحد، در حدود ۷۸.۲ میلیون کودکان در سراسر جهان به گونهٔ کلی از رفتن به مکتب محروم شده اند که ۵۴ در صد آن دختران و ۱۷ در صد دیگر آن کودکان دارای معلولیت اند.

در این گزارش آمده است که در حدود ۱۲۰ میلیون کودک دیگر در ساحات بحران‌زده زیست دارند که در چنین شرایط نمی‌تواند به اندازهٔ کافی بیاموزند.

این گزارش یافته است که ۸۴ در صد کودکانی که به گونهٔ کامل از رفتن به مکتب محروم اند، در ساحاتی زندگی می‌کنند که با بحران متداوم دست و گریبان اند مانند افغانستان، جمهوری دموکراتیک کانگو، اتیوپیا و یمن.

بر اساس این گزارش، تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین نیز میلیون‌ها کودک را از رفتن به مکتب محروم کرده است.

XS
SM
MD
LG