لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان از انتقال دومین گروه افغان‌های گیرمانده در سودان خبر دادند


انتقال افغان‌ها از سودان
انتقال افغان‌ها از سودان

وزارت خارجۀ حکومت طالبان می‌گوید که در دومین مرحلۀ انتقال‌ افغان‌های گیرمانده در جنگ سودان، روز گذشته ۴۳ تن از شهروندان افغانستان به عربستان سعودی منتقل شده اند.

ضیا احمد تکل، سخنگوی این وزارت، روز سه‌شنبه دوم می (۱۲ ثور) گفت که این شهروندان افغانستان در همکاری با عربستان سعودی از سودان انتقال شده اند که در میان آنان کودکان و کهن‌سالان نیز شامل است.

تکل افزود که این اتباع افغانستان در شهر جدۀ عربستان سعودی جابجا شده و قرار است که به زودی به افغانستان منتقل شوند.

او اضافه کرد: "به هموطنان خود اطمینان می‌دهیم که تلاش‌های ما برای تخلیه مصوون دیگر افغان‌های گیرمانده در سودان ادامه دارد و انشاه الله برای انتقال آنان از همۀ امکانات استفاده می‌کنیم."

درگیری‌ها میان رهبر نظامی سودان، عبدالفتاح البرهان، و محمد حمدان داگالو، رهبر شبه نظامیان گروه واکنش حمایت سریع، پس از ماه‌ها تنش در مورد آیندهٔ‌ سیاسی و طرح ادغام نیروهای گروه واکنش حمایت سریع به اردوی ملی این کشور،‌ به تاریخ ۱۵ اپریل آغاز شد.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید

احمد جاوید مجددی، سفیر افغانستان در عربستان سعودی از تلاش‌های این کشور برای "انتقال مصوون" افغان‌ها از سودان قدردانی کرده و خواستار همکاری بیشتر در این زمنیه شده است.

تا کنون شمار دقیق، شهروندان افغانستان که در درگیری‌های سودان باقی مانده اند، روشن نیست، اما پیش از این، امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان، گفته بود که کم از کم ۱۲۰ افغان در سودان گیرمانده اند.

مقتی اضافه کرده بود که به تلاش‌های خود برای تخلیۀ آنان از آن کشور ادامه می‌دهند.

این در حالی است که جناح‌های درگیر جنگ به تاریخ ۳۰ اپریل (۱۰ ثور) گفتند که آنان آتش بشردوستانه را برای ۷۲ ساعت تمدید می‌کنند. جناح‌های متخاصم سودان در جریان سه هفته‌ٔ گذشته چندین بار آتش‌بس کردند، اما هر بار آن را نقض کرده اند.

این آتش‌بس در حالی اعلام می شود که بسیاری کشورها اتباع خود را از سودان بیرون کرده و هنوز هم روند تخلیه شهروندان خارجی از آن کشور جریان دارد.

در روزهای اخیر همچنان بسیاری از کشورها دپلومات‌ها و خانواده‌های آنان را از خرطوم، پایتخت سودان بیرون کرده و پیش از این نیز، امریکا تمامی کارمندان سفارت خود و اعضای خانواده‌های آنان را از این کشور تخلیه کرده بود.

XS
SM
MD
LG