لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی از شیوع کروناویروس؛ تدابیر شدید در میدان هوایی کابل


اداره هوانوردی ملکی افغانستان اعلام کرده است که برای جلوگیری از شیوع کروناویروس، تدابیر جدی صحی را در میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی در کابل اتخاذ کرده اند.

این اداره گفته است که گروه‌های صحی در بخش دخولی ترمینل بین‌المللی میدان هوایی کابل با امکانات و تجهیزات مورد نیاز، گماشته شده اند تا مسافرانی را که به کابل می‌آیند، به ویژه کسانی را که از چین می‌آیند، معاینه و بررسی کنند.

وسایل طبی، تجهیزات و امبولانس از سوی وزارت صحت عامه افغانستان فراهم شده است و گروه‌های صحی از مسافرانی که وارد کابل می‌شوند، نمونه‌گیری می‌کنند.

بربنیاد اقدامات جدید، پرسش‌‌نامه‌ها در مسیر پرواز به دسترس مسافران قرار خواهد گرفت که پیش از رسیدن به ترمینل میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی، آن را باید پاسخ دهند.

اداره هوانوردی ملکی افغانستان گفته است که این اقدامات به گونه مشترک توسط وزارت صحت عامه، امنیت ملی و فرماندهی پولیس سرحدی اتخاذ شده است.

مسوولان سازمان جهانی صحت در افغانستان گفته اند که تا اکنون هیچ واقعۀ مثبت کروناویروس در این کشور به ثبت نرسیده و این سازمان در همکاری با وزارت صحت عامه افغانستان کمیتۀ اضطراری را ایجاد کرده اند.

سازمان جهانی صحت روز چهارشنبه ۲۹ جنوری (نهم دلو) در چند پیام تویتر از ایجاد کمیته اضطراری خبر داده است که روی یک برنامه ملی برای "بهبود آمادگی‌ها و فعالیت‌ها" جهت مقابله با شیوع کروناویروس کار می‌کند.

پیش از این وزارت صحت عامه افغانستان از چین خواسته بود افغان‌هایی را که اخیراً به آن کشور مسافرت کرده اند، اجازه بازگشت به افغانستان ندهد.

شمار دقیق افغان‌های مقیم چین مشخص نیست؛ اما کم و بیش ۲۰۰۰ شهروند افغان به شمول محصلان، تاجران و گردشگران گمان می روند هم اکنون در چین باشند. حدود ۶۴ محصل و چهار خانوادۀ افغان در شهر ووهان چین زندگی می‌کنند.

پیش از این، شماری از محصلات افغان مقیم چین از کمبود مواد غذایی شکایت داشتند، اما جاوید احمد قایم، سفیر افغانستان در چین به صدای امریکا گفت که سفارت افغانستان با محصلان افغان در سراسر چین به شمول شهر ووهان، به تماس بوده و به ضروریات آنان رسیدگی می‌کند.

در حال حاضر شهر ووهان چین، که کروناویروس از آنجا منشا گرفته است، قرنطین شده و به باشندگان آن شهر دستور داده شده است که در خانه‌های شان باشند.

ایالات متحده، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای دیگر تلاش می‌کنند تا شهروندان شان را از چین بیرون کنند.

تا اکنون، ابتلای بیش از ۴۵۰۰ نفر به کروناویروس در کم و بیش ۱۶کشور جهان تایید شده است. شیوع این ویروس تا کنون جان بیش از ۱۳۰ نفر را گرفته است.

XS
SM
MD
LG