لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش افغانستان برای خروج محصلین این کشور از شهر ووهان چین


وزارت خارجۀ افغانستان در یک نشست اضطراری بر خروج محصلین افغان‌ در ولایت ووهان چین که با تهدید کروناویروس مواجه اند تاکید کرد.

وزارت خارجۀ افغانستان امروز یکشنبه ۲۶ جنوری (ششم دلو) با نشر اعلامیه‌ٔ گفته است که هارون چخانسوری، سرپرست این وزارت هدایت داده است تا برای خروج ۶۲ محصل افغان از شهر ووهان چین از طریق هوا و ترانسپورت زمینی با ادارات مربوط هماهنگی صورت گیرد.

اما جاوید قایم، سفیر افغانستان در چین امروز به صدای امریکا گفت که این سفارت در تلاش است تا محصلین افغان را از ولایت ووهان بیرون کنند،‌ اما مقامات چینی تا حال اجازه بیرون شدن این محصلین را نداده اند.

ولایت مرکزی ووهان چین، مرکز شیوع کروناویروس خوانده شده است و مقامات چینی برای جلوگیری از گسترش این ویروس تردد به این ولایت را قطع کرده و شهر ووهان را قرنطین کرده اند.

با آنهم آقای قایم گفت که تلاش‌ها برای رسانیدن کمک به محصلین افغان آغاز شده است.

او افزود: "مقام‌های چینی مسوول مبارزه با ویروس کرونا استند؛ ما با آن‌ها هماهنگی می‌کنیم، با شماری از محصلین صحبت کرده ایم، با وزارت خارجۀ چین صحبت کرده ایم، هر زمانی که به بیرون‌کردن محصلین افغان اجازه داده شود، عاجل اقدام می‌کنیم".

در همین حال، مشعل جمالزوی یک محصل افغان در شهر ووهان چین با نشر یک ویدیو گفته است که این شهر از یک هفته به اینسو قرنطین شده است.

آقای جمالزوی گفته است که ۵۰ محصل افغان و چهار خانواده در این شهر به سر می‌برند.

او گفته است: "در شهر ووهان مشکل بزرگ این است که این شهر مکان شیوع ویروس کرونا است. ما از سفارت خود می‌خواهیم که ما را در جای امن منتقل کند".

سفیر افغانستان در چین گفته است که با این محصل افغان صحبت کرده است.

شهروندان افغان مقیم چین در حالی نگران کروناویروس استند که مقام‌های چینی از افزایش آمار جان باختگان این ویروس خبر داده اند.

بر اساس گزارش‌ها، این ویروس تا جال جان ۵۶ نفر را گرفته و بیش از ۲۰۰ هزار نفر دیگر به آن مبتلا شده اند.

کروناویروس از ماه دسمبر تا کنون در نقاط مختلف چین، تایوان، جاپان، فرانسه، سنگاپور، کوریای جنوبی و امریکا شیوع کرده است.

مقامات صحی چین گفته اند که این ویروس نوع جدید از کرونو ویروس است که سبب بیماری‌های جهاز تنفسی چون سرماخوردگی، سینه و بغل و سندروم حاد جهاز تنفسی می‌شود.

XS
SM
MD
LG