لینک های دسترسی

Breaking News

کرونا ویروس؛ ادعای بی‌توجهی ایران به بیماران افغان مقیم آن کشور


سفارت افغانستان در ایران می‌گوید که در مورد ادعاهای مطرح شده مبنی بر بی‌توجهی بخش صحی ایران به افغان‌های مقیم در آن کشور با وزارت خارجه ایران به گونه رسمی صحبت کرده است.

پس از گسترش ویروس کرونا در ایران، برخی از محصلین و مهاجرین افغانستان مقیم در ایران ادعا کرده اند که تشخیص و برخورد با افغان‌های مشکوک و مبتلا به ویروس کرونا متفاوت است.

عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان در ایران روز شنبه ۲۱ مارچ (دوم حمل) به صدای امریکا گفت که این نگرانی‌ها با آنان شریک شده؛ اما آقای لیوال افزود که هنوز مورد مستندی را ندارند که در کدام منطقه با افغان‌ها برخورد متفاوت صورت گرفته است.

او گفت:"ما تلاش کردیم که به آن رسیدگی کنیم و با وزارت خارجه ایران به گونه رسمی، مکتوب فرستاده‌ایم".

در همین حال برخی از شهروندان افغانستان مقیم در ایران به شرط ذکر نشدن نام شان در گزارش، صدای امریکا گفتند که محصلین در وضعیت نستبأ بهتری قرار دارند؛ اما برای افغان‌های کارگر وضعیت متفاوت است.

هرچند یکی از محصلین گفت که وی علایم کرونا داشت و به دلیل بی توجهی "با هزینه شخصی به شفاخانه مراجعه کرد، معاینه شد و دوا گرفت".

به گفته این محصل، از حدود یک ماه به این طرف، فقط یک بار دولت ایران، خوابگاه پوهنتون آنان را ضد عفونی کرده است.

یکی دیگر از محصلین گفت که آنان در قرنطین به سر می‌برند؛ اما غذای آنان قطع شده است.

وزارت صحت عامه افغانستان گفت که این مساله را به گونه جدی تعقیب می‌کنند.

وحیدالله مایار، سخنگوی این وزارت روز شنبه ۲۱ مارچ (دوم حمل) به خبرنگاران گفت که این مساله از طریق مراجع صحی و کمیته عالی تعقیب خواهد شد.

آقای مایار گفت که صلاحیت درمان افغان‌های خارج از کشور را ندارند و در این مورد نیاز به تصمیم در سطح دولت‌ها است.

مقام‌های ایران در مورد این ادعاها واکنش نشان نداده اند؛ اما مقام‌های سفارت افغانستان مقیم در تهران به صدای امریکا گفت، حکومت ایران اطمینان داده که با تمام بیماران به گونه یکسان برخورد می‌کنند.

بربنیاد آمارهای رسمی، شمار مبتلایان ویروس کرونا در ایران تا اول حمل به ۲۰ هزار نفر و تعداد تلفات ناشی از کرونا به یک هزار و ۴۳۰ تن می‌رسید.

با گسترش ویروس کرونا در ایران، عودت مهاجرین افغان به کشورشان افزایش چشم‌گیر یافت.

XS
SM
MD
LG