لینک های دسترسی

Breaking News

هفتمین واقعۀ مثبت کروناویروس در افغانستان تایید شد


رقم مبتلایان کروناویروس در افغانستان، با تایید دو واقعۀ جدید مثبت در ولایات سمنگان و هرات، به هفت واقعه رسید.

وحید الله مایار، سخنگوی وزارت صحت افغانستان، سه شنبه شب با نشر یک پیام تویتر این خبر را تایید کرده و نگاشته است که دو فرد تازه مبتلا شده به این ویروس، محصلان افغان در ایران اند که تازه به افغانستان برگشته اند.

پیش از این چهار واقعۀ مثبت در هرات و یک واقعۀ مثبت در سمنگان تایید شده بود.

وحیدالله مایار، سخنگوی این وزارت روز سه شنبه ۱۰ مارچ گفته بود که پنجمین فرد مبتلا به این ویروس سه روز قبل از شهر "گرگان" ایران به افغانستان برگشته بود.

آقای مایار افزود که این فرد در حال حاضر در بخش "تجرید" شفاخانه ولایتی سمنگان تحت مراقبت جدی داکتران قرار دارد.

به گفتۀ آقای مایار از دو هفته به این‌سو، ۱۴۲ واقعه مشکوک کروناویروس در برخی از ولایت‌های افغانستان شناسایی شده است که پس از آزمایش‌های طبی ۱۳۷ مورد آن منفی بوده اند.

رفت و آمد افغان های ساکن در ایران به افغانستان یا هم افرادی که برای سیاحت به آن کشور رفته اند، یکی از نگرانی های عمدۀ سکتور صحت افغانستان پس از آغاز و تسریع شیوع کروناویروس در ایران بوده است.

نثار احمد همراز، شف سرویس بیماری های انتانی در شفاخانۀ شهید سردار محمد داوود خان می گوید که مرز های مشترک میان افغانستان و ایران، "بیشتر افغانستان را با خطر گسترش ویروس کرونا مواجه می کند."

آقای همراز در مصاحبه با صدای امریکا هشدار داد که اگر این ویروس در افغانستان "بیشتر گسترش یابد برای مردم این کشور فاجعه بار خواهد بود، زیرا امکانات صحی در افغانستان در مقایسه با ایران به مراتب کمتر است."

پس از چین، ایتالیا بیشترین واقعات ابتلا به ویروس کرونا را تایید کرده است؛ حالانکه، ایران با هشت هزار و ۴۲ واقعۀ مثبت و جان باختن ۲۹۱ نفر به خاطر ابتلا به ویروس کرونا، در صدر کشور های شرق میانه قرار دارد.

شستن دست‌ها با آب و صابون برای کم از کم ۲۰ ثانیه، پرهیز از تماس چشمان، بینی و دهن توسط دستان ناشسته، جلوگیری از تماس نزدیک با افراد آلوده با کروناویروس، پوشیدن ماسک و پاک کردن منظم ساحات و وسایلی که همواره با آن سر و کار داریم، به عنوان روش‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به کروناویروس سفارش شده است.

در صورت مبتلا شدن یک فرد به این ویروس، باید بیمار در خانه استراحت کرده و تماس خود را با افراد سالم در خانواده و بیرون محدود کند.

بیمار باید همواره ماسک پوشیده و هنگام سرفه یا عطسه زدن دهان خود را با دستمال پوشانده و دستمال‌ها مستعمل را به گونۀ محفوظ در زباله بی‌اندازد.

XS
SM
MD
LG