لینک های دسترسی

Breaking News

اعتراضات در هرات به خاطر افزایش ناامنی


اعتراض فعالان مدنی در هرات
اعتراض فعالان مدنی در هرات

شماری از باشندگان ولایت هرات یا تجمع در یکی از خیابان‌های شهر هرات به افزایش بی‌پیشینه جرایم و نا امنی‌ها در آن ولایت اعتراض کرده و خواهان توجه و رسیدگی مسوولان شدند.

معترضان می‌گویند که با شیوع کروناویروس و در پی آن بیکاری و آزادی شماری از زندانیان، جرایم جنایی چون قتل و سرقت‌های مسلحانه در هرات افزایش یافته است.

شماری از باشندگان هرات می‌گویند که در برخی موارد زندانیان رهاشده از زندان نیز به دلیل اینکه تحت تعقیب نهادهای امنیتی نیستند، دوباره به دزدی می‌پردازند.

بیعدالله رسولی، فعال مدنی در هرات می‌گوید که بازار کاری و اقتصاد مردم امروز زیر صفر قرار گرفته است و اگر این بحران ادامه داشته باشد کم کم مردم از بیکاری به صدها راه کشانده می‌شوند و سرقت‌های مسلحانه بیشتر می‌شود.

عبدالرحیم سروری، یکی از باشندگان هرات گفت: "امروز هیچ کس در خانه‌های خود حتا از طرف روز در امن نیست، دغدغه ما تنها از این نیست که جرایمی که انجام می‌گیرد از سوی افراد حرفوی بوده، حالا کسانی می‌آیند دست به سرقت می‌زنند که سابقه جرمی نداشته و از روی مجبوریت این کارها را انجام می‌دهند، بناً خواست ما از حکومت این است که با تدابیر لازم زمینه کار را برای هموطنان ما فراهم نمایند."

اعضای شورای ولایتی هرات نیز با تایید افزایش نا امنی‌ها می‌گویند که نیروهای امنیتی به دلیل مصروفیت با نهادهای مبارزه با کروناویروس، بر تامین امنیت تمرکز کمتری دارند.

کبیر ایثار، عضو شورای ولایتی هرات به صدای امریکا گفت که منتقل نشدن دزدان در شرایط کرونایی به زندان، یکی از دلایل عمده افزایش نا امنی‌ها است. او گفت: "بیشتر اوقات پولیس مجرم‌ها را می‌گیرد اما محبس هرات بدلیل شیوع ویروس کرونا نمی‌تواند آنها را بندی کند و مجرمان دوباره آزاد شده و یا به قید ضمانت رها می‌شوند، این موضوع باعث جسور شدن مجرمان شده است.»

اما جیلانی فرهاد سخنگوی، والی هرات در واکنش به این انتقاد شهروندان گفت که تامین امنیت در شرایط کنونی هم از جمله اولویت های اداره محلی هرات است و در صورتی که افراد رهاشده از بند در جرایم جنایی مجددا نقش داشته باشند، با جزای سنگین محاکم روبرو خواهند شد.

آقای فرهاد گفت: "تدابیر خیلی جدی در شهر هرات گرفته می‌شود و سطح هماهنگی‌ها بالا میرود و از تمام ظرفیت‌های کشفی و استخباراتی در راستای جلوگیری از ارتکاب جرایم بیشتر استفاده می‌شود و به تمام بخش‌ها هدایت جدی داده شده است که اگر مجرم متکرری دستگیر شود که از مزایای فرامین استفاده کرده، آزاد شده و دوباره مرتکب جرم شده به هیچ عنوان مورد بخشش قرار نمی‌گیرد."

اعتراض فعالان مدنی و تاجران هرات به افزایش نا امنی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که به گفتۀ مقام‌های فرماندهی پولیس هرات، تنها در دوماه گذشته ۵۰۰ نفر را در پیوند به سرقت‌های مسلحانه، ترورها و جرایم جنایی از شهر هرات و ولسوالی‌های این ولایت بازداشت کرده اند.

XS
SM
MD
LG