لینک های دسترسی

Breaking News

گسترش آنی کووید۱۹ در بامیان پس از اشتراک مردم در مراسم خاکسپاری


عکس آرشیف
عکس آرشیف

ولسوالی سیغان ولایت بامیان در روزهای اخیر شاهد افزایش آنی واقعات مثبت کروناویروس بوده است که به گفتهٔ مقام‌های محلی تمام این واقعات با مراسم خاکسپاری یکی از باشندگان آن ولسوالی ربط دارد.

حدود ده روز قبل یک فرد ۸۰ ساله در ولسوالی سیغان بامیان که بیماری قلبی و فشار خون نیز داشت برای تداوی به کابل رفت و به گفتۀ بستگانش در کابل به کووید۱۹ مبتلا شد و در اثر این بیماری فوت کرد.

سید علی آقا ایوب ناصری، رییس صحت‌عامۀ بامیان گفت:" دستورالعملی در قسمت دفن فوتی‌های کرونا وجود دارد و اگر این جنازه طبق این دستورالعمل دفن می‌شد، ویروس انتشار نمی‌کرد. اما مردم همکاری نکردند و جنازه را غسل داده دفن کردند که سبب انتشار این ویروس در ولسوالی سیغان شده است".

مقام ‌های صحی بامیان می‌گویند که با وجود مخالفت‌های مردم با گرفتن نمونۀ خون افراد مشکوک؛ آنان تا کنون قادر به تشخیص بیش از۲۲ فرد مبتلا به کروناویروس در ولسوالی سیغان شده اند.

در حال حاضر که کووید۱۹ در قریۀ دیمیلۀ ولسوالی سیغان بامیان انتشار یافته و به گفتۀ مقام‌ها ممکن بیش از ۱۰۰ نفر به این بیماری مبتلا شده باشند، مردم محل با تیم‌های صحی هنوز همکاری ندارند.

محمد زمان بهلول، ولسوال سیغان به صدای امریکا گفت:" شمار افراد مشکوک و مبتلا به کروناویروس از ۱۰۰ نفر کمتر نیست و از ۳۰۰ بالا نیست چون نفوس متراکم در این ساحه بیشترشان وابستگان فرد فوت شده اند".

مقام‌های صحی بامیان می‌گویند که درحال حاضر شماری از افراد مبتلا به کروناویروس در ولسوالی سیغان که در تشییع جنازۀ فرد مبتلا به کروناویروس حضور داشتند، حاضر به بستر شدن در شفاخانه نیستند و آزادانه در آن ولسوالی گشت و گذار می‎کنند.

مسوولان صحی هشدار می‌دهند که اگر وضعیت این چنین ادامه یابد ممکن شمار واقعات مثبت کروناویروس در ولسوالی سیغان و حتا در سطح بامیان به شکل بی‌پیشینۀ افزایش یابد.

یار محمد یکی از باشندگان ولسوالی سیغان که به تازگی به بیماری کروناویروس مبتلا شده است می‌گوید:"خودم فامیلم را اجازه دادم که نمونه از آنان گرفته شود و چند تن از اعضای فامیلم مثبت شد که فعلأ تحت قرنطین هستیم و مادرم را که کمی وضعیت اش نا مناسب بود کابل فرستادم".

این باشندۀ محل می‌گوید که بسیاری از باشندگان این ولسوالی به دلیل آگاهی پایین شان از کروناویروس و محدودیت‌های فرهنگی، باورمند به وجود کروناویروس نیستند.

با ثبت ۵ واقعۀ مثبت کروناویروس در بامیان شمار واقعات مثبت این بیماری در حال حاضر در این ولایت به ۳۴ واقعۀ رسیده است که ۲۲ واقعه آن از ولسوالی سیغان است.

کروناویروس در افغانستان در حال گسترش است و بر اساس آخرین آمار، شمار واقعات مثبت کروناویروس در آن کشور به ۴۶۷۸ و مرگو میر ناشی از آن به ۱۲۲ مورد رسیده است.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG