لینک های دسترسی

Breaking News

"هشتاد درصد درآمد مخدرات افغانستان به اروپا میرود"


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، فساد را وسیلۀ فراهم آوری خشونت عنوان کرد. آقای غنی امروز در کنفرانس بین المللی ضد فساد در لندن صحبت میکرد و افزود که مردم در کشور های رو به انکشاف از این مفکوره که گویا برای نگهداشتن ثبات سیاسی به معاملات فساد آلود نخبگان نیاز است، به ستوه آمده اند.

آقای غنی از اتحادیۀ اروپا خواست تا پول به دست آمده از مواد مخدر را تعقیب کرده و کسانی را که از این بابت سود میبرند تحت تعقیب عدلی قرار دهد.

رئیس جمهور غنی افزود " بر اساس آمار داده شده از سوی سازمان ملل متحد، از جمله ۵۰۰ ملیارد دالر به دست آمده از مواد مخدر در یک دهۀ گذشته، حدود ۴۸۰ ملیارد آن داخل اروپا شده است. هیچ پیگرد قانونی در این مورد صورت نگرفته است."

نمایندگان ۵۰ کشوری که امروز در کنفرانس یک روزۀ ضد فساد در لندن گردهم آمده بودند، تعهد کردند که به خاطر مبارزه با فساد و تطهیر پول، کار بیشتری انجام داده و به یک توافق نهایی به خاطر انجام این کار نایل خواهند آمد.

دیوید کامرون صدراعظم بریتانیا که میزبان این کنفرانس بود گفت که فساد در قلب بسیاری از مشکلات جهان، حیثیت یک دانۀ سرطان را دارد.

آقای کامرون پیش از این طی ضیافتی در قصر بکینگهام خطاب به ملکۀ بریتانیا به گونۀ کنایه آمیز گفته بود که "ما میزبان رهبران بعضی کشور های خارق العاده فاسد در بریتانیا خواهیم بود".

از سوی دیگر، جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا، با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در حاشیۀ کنفرانس امروز دیدار جداگانۀ داشت و گفت که آقای غنی به خاطر مبارزه با فساد اداری کار کرده است.

بر اساس گزارش سال ۲۰۱۵ سازمان شفافیت بین الملل از فساد جهان، افغانستان در جایگاه دومین دولت فاسد جهان رده بندی شده است.

در این گزارش افغانستان، کوریای شمالی و سومالیا سه فاسد ترین دول در میان ۱۶۷ دولت جهان رده بندی شده اند. کوریای شمالی و سومالیا هر کدام با داشتن فقط هشت امتیاز مشترکاً جایگاه فاسد ترین دولت های جهان را از آن خود کرده اند.

XS
SM
MD
LG