لینک های دسترسی

Breaking News

کووید۱۹؛ افغانستان امروز از ۶۲۳ مورد ابتلا و ۱۱ مورد مرگ خبر داد


وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید که در ۲۴ ساعت گذشته ۶۲۳ مورد ابتلا و ۱۱ مورد مرگ ناشی از کروناویروس را ثبت کرده است.

این وزارت امروز ۲۹ می (نهم جوزا) گفت که در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱ تن به دلیل مبتلا بودن به کروناویروس در هرات، خوست، بلخ و کابل جان باخته اند.

در حال حاضر، شمار مبتلایان کووید۱۹ در افغانستان به ۱۳۶۵۹ تن رسیده که از این میان ۲۴۶ تن جان باخته و ۱۲۵۹ نفر دیگر صحت‌یاب شده اند.

بربنیاد معلومات وزارت صحت عامه افغانستان، از میان ۶۲۳ واقعه جدید، ۲۷۱ مورد آن در کابل، ۱۷۹ مورد در هرات، ۶۷ مورد در ننگرهار، ۳۳ مورد در بلخ، ۱۸ مورد در خوست، ۱۳ مورد در لغمان، ۱۰ مورد در بدخشان، ۱۰ مورد در پروان، نه واقعه در بامیان، نه واقعه در پکتیکا، هفت واقعه در پکتیا، سه واقعه در لوگر، دو واقعه در تخار و دو واقعه در کنر و دایکندی ثبت شده است.

با وجود افزایش بی‌سابقه شمار مبتلایان کروناویروس در افغانستان، محدودیت‌های گشت و گذار کمتر از سوی شهروندان رعایت می‌شود و بر اساس گزارش‌ها پولیس نیز برخورد جدی با متخلفین نمی‌کند.

این درحالیست که وحید مجروح، معین وزارت صحت عامه افغانستان روز گذشته از کمبود تجهیزات طبی هشدار داد.

خوشحال نبی‌زاده، رییس صحت عامهٔ کابل ضمن هشدار از بدترشدن وضعیت گفت که تقاضا برای آزمایش تشخیص کروناویروس به "بلندترین حد" رسیده است.

آقای نبی‌زاده روز پنجشنبه در فیسبوک‌ش نوشت: "این روزها برای مدیریت جنازه‌های افراد مشکوک کرونا وقت کم می‌آوریم."

او تاکید کرده که فقط با همکاری باشندگان کابل، وضعیت می‌تواند بهبود یابد.

کروناویروس برای نخستین‌بار در شهر ووهان ایالت هوبی چین شیوع یافت و به سرعت به همه‌گیری مرگبار جهانی مبدل شد.

آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده نشان می‌دهد که در ۱۸۸ کشور و قلمرو جهان تا صبح جمعه ۲۹ می (نهم جوزا) بیش از پنج میلیون ۸۲۹ هزار نفر به کروناویروس مصاب شده و بیش از ۳۶۰ هزار نفر دیگر در اثر ابتلا به آن جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG