لینک های دسترسی

Breaking News

حرکت ترکیه از سکولاریسم به سمت اسلام


رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، تحت انتقاد های جدی قرار گرفته است، زیرا تعهد تاریخی ترکیه را در راستای جدایی دین از دولت را با فرسایش مواجه کرده است
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، تحت انتقاد های جدی قرار گرفته است، زیرا تعهد تاریخی ترکیه را در راستای جدایی دین از دولت را با فرسایش مواجه کرده است

حکومت ترکیه تدریس نظریه سیر تکاملی را در مکاتب لیسۀ آن کشور ممنوع کرده و منتقدین ادعا می کنند که چنین اقدام بر خلاف نظام سکولار در آن کشور است .

از سال ۱۹۲۸ میلادی، قوانین اساسی ترکیه یکی پی دیگر نظام سکولار یا جدایی دین از دولت را تسجیل کرده است. اما از آن تقریقاً یک قرن سپری می شود و حدود ۹۹ در صد مردم آن کشور، مسلمان می باشد.

حکومت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، تحت انتقاد های جدی قرار گرفته است، زیرا تعهد تاریخی ترکیه را در راستای جدایی دین از دولت را با فرسایش مواجه کرده است و مردم آن کشور را بیشتر به سوی بنیادگرایی سوق می دهد.

یکی از اقدامات که اخیراً حکومت ترکیه در برابر سکولاریسم و به نفع اسلام انجام داده است، ممنوعیت تدریس نظریه سیر تکاملی در مکاتب لیسه آن کشور می باشد.

نظریه سیر تکاملی که توسط چارلز داروین، دانشمند انگلیسی، مطرح گردیده است، تاکید بر این دارد که همۀ زنده جان ها یک جد مشترک دارند.

حکومت ترکیه ادعا می کند که تصمیم منع تدریس نظریه سیر تکاملی به اسلام ارتباط ندارد. مقامات آن کشور گفته اند که چنین نظریه اساس علمی برای اثبات ندارد.

الپاسلن دورموس، رئیس نصاب تعلیمی وزارت معارف ترکیه، گفته است اعضای نصاب تعلیمی فکر کردند که چنین نظریه باید برای شاگردان بالا تر از لیسه، تدریس شود.

آقای دورموس گفته است که آنان بر اساس نیازمندی تصمیم گرفتند تا برخی از مسایل جنجال بر انگیز را از نصاب تعلیمی مکاتب لیسه، حذف کنند.

واکنش در برابر اقدام ترکیه

صرف نظر از اینکه مقامات ترکیه چه دلیلی برای عملکرد خود در این راستا میاورند، منتقدین ادعا می کنند که کودکان و شاگردان ترکی دانش های لازمی را به دست نخواهند آورد تا در سطح جهان، رقابت کنند.

الاتین دینسر، پژوهشگر سکولار در یک مصاحبه به صدای امریکا گفت که "سیستم معارف ترکیه در قسمت علوم اساسی بی نهایت ضعیف است" و در امتحانات شاگردان ترکی در مضامین مختلف از ریاضی و فزیک گرفته تا کیمیا و بیولوژی نمرات پائین می گرند و فقط امتحان را سپری می کنند—نه اینکه نمرات عالی به دست بیاورند.

آقای دینسر همچنین می گوید اگر نظریه سیر تکاملی داروین در مکاتب تدریس نگردد، چگونه ترکیه باید ادعا کند که یک کشوری است که لحاظ علمی روشن است و در آینده دانشمندان را به جامعه ارایه کند.

سایر منتقدین به این باور اند که رئیس جمهور اردوغان پلان دارد تا یک هویت اسلامی را در ترکیه جاسازی کند.

با آنهم مثل علمای کاتولیک، برخی از علمای علم کلام اسلامی، به این باور اند که نظریه سیر تکاملی به آسانی می تواند با اسلامی در همزیستی باشد.

احسان الیاسیک، یک عالم علم کلام مسلمان، به صدای امریکا گفت که "اگر یک پدیده واقعیت علمی باشد، کسی نمی تواند بر ضد آن باشد. اگر نظریه سیر تکاملی مبنای علمی داشته باشد، هیچ کسی نمی تواند در برابر آن قرار بگیرد، زیرا واقعیت است و هیچگاهی نمی تواند دروغ باشد."

آقای الیاسیک همچنین می گوید که اعتقاد دینی نمی تواند واقعیت را از بین ببرد و افزود که "به باور دینی من، واقعیت های علمی معنی اش واقعیت دینی است و این دو با هم در تناقص قرار ندارند."

XS
SM
MD
LG