لینک های دسترسی

Breaking News

بیجاشدگان کنر در بیابان به سر می برند


از آغاز جنگ در دانگام ۱۳ روز می گذرد
از آغاز جنگ در دانگام ۱۳ روز می گذرد

مقام های محلی در ولایت کنر می گویند که طالبان مسلح هنوز هم مانع رفتن ساکنان ولسوالی دانگام به مناطق امن می شوند. به گفتۀ مقام ها، هم اکنون صد ها خانواده در ساوون، کڅۍ، سور کمر و برخی ساحات دیگر گیر مانده اند.

غیرنظامیان بیجاشده از دانگام می گویند که برخی اعضای خانواده های آنان در روستا های اطراف خط جنگ گیرمانده اند، نان و آب آنان خلاص شده است و از خانه های سربیرون کرده نمی توانند.

فضل ربی یکی از بیجاشدگان دانگام به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که اکثر بیجاشدگان به شمول زنان و کودکان فقط جان خود را از مرگ نجات دادند و با مشکلات فراوان دست و گریبان اند. او افزود که دولت به این مشکلات هیچ رسیدگی نکرده است.

مقام های محلی تخمین می زنند که حدود ۳۰۰ خانواده از دانگام بیجا شده اند که شماری از آنان به ولسوالی های همجوار و برخی هم به اسدآباد مرکز کنر و حتا ننگرهار پناه برده اند.

شماری از خانواده ها که به ولسوالی شیگل بیجا شده اند، شب و روز را در بیابان خالی به سر می رسانند.

محبان کودک خردسالی که شب را بدون رخت خواب در بیابان های سرد شیگل به سحر رسانده است، با شکایت از سرما می گوید که فقط با لباسی که به بدن دارد خنک را تحمل کرده و سر تا قدمش درد می کند.

نیازمندی های بیجاشدگان

خانواده های بیجا شده تا کنون آن گونه مساعدت را دریافت نکرده اند که چارۀ مشکلات شان را کند. ادارۀ ولایتی کنر امروز با شماری از خانواده های بیجاشده مقداری مواد خوراکی و غیرخوراکی را توزیع کرد، اما این مواد نمی تواند تمام نیازمندی آنان را مرفوع سازد.

شجاع الملک جلاله، سرپرست والی کنر می گوید که مساعدت های بیشتری در راه است. او افزود که وزارت زراعت و شماری از تاجران یک مقدار مساعدت هایی خوراکی و غیرخوراکی را تهیه کرده اند که برای توزیع درست آن به مستحقین یک کمیسیون ایجاد شده است.

در حال حاضر درگیری رویارو میان نیرو های امنیتی افغان و طالبان جریان ندارد. سربازان افغان در مواضع شان مستقر بوده گاهگاهی از جانب طالبان مسلح بر آنها حمله صورت می گیرد.

جت های جنگی آیساف حوالی چاشت امروز نیز شماری از مواضع طالبان را در مربوطات دانگام بمبارد کرد که به گفتۀ ولسوال دانگام، در این حملات ۱۲ شورشی مسلح کشته و سه شورشی دیگر زخمی شده است.

نگرانی هایی وجود دارد که اگر بیجاشدگان گیرمانده در ساحات جنگ به مناطق امن انتقال داده نشوند، شماری از آنان ممکن در اثر سرما تلف شوند.

از آغاز جنگ در دانگام ۱۳ روز می گذرد و نیرو های امنیتی افغان تا هنوز هم موفق نشده اند که ساحات زیر ادارۀ طالبان را به تصرف در آورده و ساحه را وجود شورشیان پاکسازی کند.

XS
SM
MD
LG