لینک های دسترسی

Breaking News

قاضی آسترالیایی: رابرتس سمت به گونهٔ غیرقانونی زندانیان افغان را کشته است


بن رابرتس سمت، سرباز پیشین نیروهای خاص آسترالیا
بن رابرتس سمت، سرباز پیشین نیروهای خاص آسترالیا

یک قاضی آسترالیایی روز پنجشنبه اول جون (۱۱ جوزا) حکم داد که بن رابرتس سمت، سرباز پیشین نیروهای خاص آسترالیا در زمان حضور قوای خارجی در افغانستان به طور غیرقانونی زندانیان افغان را کشته و سایر جنایات جنگی را مرتکب شده است.

انتونی بسانکو، قاضی محکمهٔ فدرال آسترالیا، حکم داد که مقالات منتشر شده در سال ۲۰۱۸ در مورد تعدادی از جنایات جنگی رابرتس سمت که اکنون مدیر یک شرکت رسانه‌ای است، واقعیت دارد.

قاضی فدرال گفت سمت که در سال ۲۰۱۰ عالی‌ترین افتخار نظامی آسترالیا را برای خدمت در افغانستان دریافت کرده است، "قواعد اخلاقی و قانون درگیری نظامی را زیرپا گذاشته" و با رفتار خود آسترالیا را شرمسار کرده است.

قتل مظنون علی جان، یک دهقان افغان در قریه دروان ولایت ارزگان، به تاریخ ۱۱ سپتمبر سال ۲۰۱۲ در محراق اتهامات علیه این نظامی آسترالیایی قرار دارد.

بر اساس اسناد روزنامه‌ها که به محکمه تحویل داده اند، در حالی که هلیکوپتر برای انتقال سربازان آسترالیایی در قریهٔ‌ دروان ولسوالی چورهٔ ولایت ارزگان آمده بود، رابرتس سمت، علی جان را به یک پرتگاه کوچک برده و او را به زانو در آورد و سپس با یک لگد محکم از پرتگاه به داخل یک نهر خشک پرتاب کرد،‌ ضربه‌ای که سبب شد دندان‌های علی جان از دهن‌اش بیرون بریزد.

بر اساس مستندات و مدارک، سمت سپس به یک سرباز زیر دست‌اش امر می‌کند که علی جان را به گلوله ببندد و سرباز نیز با اطاعت از این امر، جان علی جان را می‌گیرد.

شلیک بر یک زندانی از پشت سر در ولایت ارزگان در سال ۲۰۰۹ ادعای دیگری علیه سمت بود که در محکمه ثابت شد. او پای مصنوعی این مرد زندانی را برای نوشیدن آبجو (بییر) نگهداری کرده بود.

این مرد یکی از دو افغان غیرمسلحی بودند که گزمهٔ سمت، آنان را از یک تونل بیرون کشیده بود. محکمه همچنان ثابت کرد که سمت یک سرباز "تازه نفس و بی تجربه" را زیر فشار قرار داده بود تا مرد دوم و مسن تر را بکشد.

محکمه همچنین گفته است که ادعاها در مورد آزار و اذیت سربازان و غیرنظامیان افغان توسط سمت صحت دارند.

به گفتهٔ قاضی، دو مورد از شش قتل غیرقانونی که رابرتس سمت متهم به دست داشتن در آن شده بود، در محکمه ثابت نشد.

رابرتس سمت ۴۴ ساله هرگونه تخلف را کرده است. وکلای سمت گفته اند که بعضی از سربازان قوای خاص آسترالیا از روی حسادت علیه او دسیسه کرده اند.

نک مک‌کنزی، یکی از خبرنگاران مسوول مقالات جنجالی، از سربازان قوای خاص آسترالیا که علیه این "قهرمان ملی" شهادت داده بودند، تمجید کرد.

او گفت: "امروز روز عدالت است. این روز عدالت برای آن مردان شجاع نیروهای خاص است که ایستادند و حقیقت را در مورد اینکه بن رابرتس سمت کیست - یک جنایتکار جنگی، یک زورگو و یک دروغگو - گفتند".

او افزود: "آسترالیا باید به آن مردان در نیروهای خاص افتخار کند. آنان در نیروهای خاص اکثریت استند و برای آنچه درست بود دفاع کردند و آن را تایید کردند."

آرتور موزس، وکیل رابرتس سمت ۴۲ روز مهلت خواست تا درخواست استیناف را برای محکمهٔ فدرال تهیه کند.

در چند سال اخیر، رسانه‌های غربی چندین بار در مورد "رفتار غیرقانونی" نظامیان آسترالیایی مستقر در افغانستان با زندانیان به شمول کشتار غیرنظامیان و اسیران افغان توسط این نظامیان گزارش داده است.

دانیالا گاوشان، رییس نمایندگی سازمان دیدبان حقوق بشر در آسترالیا می‌گوید که سر مفتش قوای مسلح آسترالیا شواهد و مدارک معتبری را پیدا کرده که نشان می‌دهد ۲۵ عضو نیروهای ویژه آسترالیا در کشتار غیرقانونی ۳۹ افغان و شکنجه دو تن دیگر دست داشته است، و همۀ این قضایا به دفتر سارنوال ویژه برای تحقیقات ارسال شده است.

آسترالیا در جریان دو دهه حضور نظامی ناتو در افغانستان، کم و بیش ۳۹ هزار نظامی خود را در این کشور مستقر کرده بود و در این مدت ۴۱ نظامی آسترالیایی کشته شدند.

XS
SM
MD
LG