لینک های دسترسی

Breaking News

افت بی‌پیشینۀ ارزش افغانی؛ یک دالر ۱۰۳.۳۷ افغانی


ارزش افغانی در برابر اسعار خارجی به گونۀ بی‌پیشینه کاهش یافته و بر اساس گزارش بانک مرکزی افغانستان روز چهارشنبه هشتم دسمبر (۱۷ قوس) یک دالر امریکایی با ۱۰۳.۳۷ افغانی در بازارهای کابل تبادله می‌شد.

اتحادیه صرافان افغانستان گفته است که در جریان روز چهارشنبه یکبار نرخ یک دالر امریکایی به ۱۰۴ افغانی نیز رسید، اما در پایان روز دو باره اندکی کاهش یافت.

مجید احمدزاده مسوول مطبوعاتی اتحادیۀ صرافان در سرای شهزادۀ کابل گفت که نبود پول در بانک‌های افغانستان، تقاضای زیاد مردم برای دالر و دیگر اسعار خارجی از دلایل عمدۀ افت ارزش افغانی است.

آقای احمدزاده به صدای امریکا گفت: "در گذشته، بانک مرکزی افغانستان هفتۀ ۷۰ تا ۸۰ میلیون دالر را به بازار عرضه می‌کرد، اما اکنون چنین نیست. کشور ما یک اقتصاد مصرفی است و به دالر ضرورت فراوان دارد."

او گفت که باید منبعی برای ثبات بازار اسعار و ارزش افغانی پیدا شود تا تقاضای فزایندۀ بازار را مرفوع کند، در غیر آن به گفتۀ وی، چند صراف نمی‌تواند که بازار اسعار را کنترول کند. او هشدار داد که با ادامۀ این وضعیت، ارزش افغانی در برابر اسعار خارجی بیش از این نیز کاهش خواهد یافت.

یک روز پیش، امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری حکومت به رهبری محمد اشرف غنی در تویتر نوشت که تمام بانک‌های خصوصی افغانستان به جز بانک بین المللی افغانستان (AIB) به دلیل ایجاد فضای وحشت و ترس از سوی طالبان، ورشکسته شده اند.

آقای صالح ادعا کرده است که مالکان و مدیران بانک های خصوصی در افغانستان از ترس شکنجه، اختطاف و برخورد غیر انسانی گروه طالبان، از افغانستان فرار کرده اند و به گفته وی، طالبان کنترول این بانک‌ها را به دست گرفته و دارایی این بانک‌ها را غضب کرده اند.

اما بانک مرکزی افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که سپرده‌های مردم نزد بانک‌های خصوصی مصوون است. در این اعلامیه آمده که بانک مرکزی افغانستان بر فعالیت و اجراات بانک‌های تجارتی نظارت و بررسی داشته و نظام بانکداری افغانستان به زودی به حالت عادی خود بر می‌گردد.

بانک مرکزی افغانستان بدون اشاره به اظهارات آقای صالح گفته است که هدف نشر شایعات در شبکه های اجتماعی، صدمه رساندن به نظام بانکداری افغانستان است.

پیش از این، سازمان ملل متحد هشدار داده بود که اگر با افغانستان مساعدت صورت نگیرد، نظام بانکی آن کشور فرو خواهد پاشید.

XS
SM
MD
LG