لینک های دسترسی

Breaking News

 تخریب کشتزارهای کوکنار در بدخشان و شکایت دهقانان از مسوولان 


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

مسوولان محلی در ولایت بدخشان می گویند که روند تخریب کشتزار‌های کوکنار در آن ولایت آغاز شده است.

شفیق‌الله حفیظی، مدیر مبارزه با مواد مخدر قوماندانی امنیه ولایت بدخشان گفت که بر اساس سروی آنان در سراسر ولایت بدخشان ۳۳هزار جریب زمین کوکنار و چرس کشت شده است.

او با توجه به آغاز فصل کشت کوکنار در این ولایت گفت که روند تخریب کشتزارها را از همین اکنون شروع کردند تا دهقانان به جای آن، سایر محصولات زراعتی را در زمین های خود کشت کنند.

آقای حفیظی به صدای امریکا گفت: "دو روز شده که تخریب کشتزارها را شروع کرده ایم. چون اول سال است، باید تخریب کنیم تا دهقانان جای آن را گندم کشت کنند. اگر در نیم سال تخریب کنیم، برای دهقان دو خساره می‌آید.“

این مسوول مبارزه با مواد مخدر همچنان گفت روند تخریب کشتزارها در ولسوالی ارگو آغاز شده است، اما به گفتهٔ وی در ولسوالی‌های جرم، درایم و کشم نیز کوکنار کشت شده که به گفته او به زودی آن مناطق نیز از وجود کوکنار پاکسازی خواهند شد.

حفیظی هشدار داد که تا تخریب آخرین قطعه کشتزاری که کوکنارو چرس کشت شده، کارزار آنان ادامه خواهد داشت.

اما دهقانان می گویند که از ناتوانی، رو به کشت کوکنار آورده اند و تا کنون حکومت طالبان در بدل تخریب این کشتزارها در بخش ارایه تخم‌های اصلاح شده و کود با آنان همکاری نکرده است.

اسدالله یک تن از کشاورزان در ولسوالی ارگو به صدای امریکا گفت که حکومت در حالی لقمه دهان شان را می گیرد که با وجود ضعف اقتصادی هزاران افغانی را در زمین‌های خود هزینه کرده اند.

اسدالله گفت: "با کشت گندم و جو هیچ چیز نمی‌شود. حاصل این زمین۱۰ یا ۲۰ سیر گندم در سال می‌شود، اما چهار پاو تریاک یک لک روپیه می‌شود و یک سال نفقه خانواده ما می‌شود. حال زمینم را تخریب کردند. آدم موسفید هیچ کار دیگر ندارم."

خیرالله یکی دیگر از دهقانان گفت که حکومت طالبان با نادیده گرفتن زحمات و مصارف آنان، کشتزارهایشان را تخریب کرد.

اوضمن تقاضا برای کشت بدیل گفت: "می‌خواهیم که حکومت در مقابل این به ما کمک کند که یک کشت دیگر بکنیم، در کشت زعفران یا هینگ کمک کند. "

اما مسوول مبارزه با مواد مخدر ولایت بدخشان در برابر ادعای دهقانان گفت که نمایندگان حج و اوقاف و قوماندانی امنیه این ولایت در یک سال گذشته پیوسته از ممنوعیت کشت کوکنار برای دهقانان هشدار داده بودند.

XS
SM
MD
LG