لینک های دسترسی

Breaking News

کوکنارکشت نمی‌کنیم، اما خواستار کمک در بخش کودهای کیمیاوی هستیم ـ دهقان 


شماری از دهقانان در ولسوالی کلدار ولایت بلخ در آستانهٔ فصل کشت کوکنار در افغانستان می‌گویند که آنان نمی‌خواهند کوکنار در زمین‌های زراعتی‌شان کشت کنند، اما خواستار کمک مسوولان در بخش توزیع کود‌های کیمیاوی استند.

جان محمد، یکی از دهقانان در ولسوالی کلدار ولایت بلخ به صدای امریکا گفت که او با توجه به ممنوعیت کشت کوکنار و تولید مواد مخدر از سوی حکومت طالبان، تصمیم گرفته تا در زمین‌های خود غله‌جات کشت کنند.

جان محمد با اشاره به مشکلات دهقانان که کمبود آب، کود کیمیاوی و تخم های اصلاح شده است، افزود: "من امسال کوکنار کشت نمی‌کنم، بلکه در زمین‌‌هایم گندم، پخته، شالی، کنجد خواهم کاشت."

زمین‌های او در کنار دریای آمو قرار دارد و امیدوار است که با تکمیل شدن کار کانال "قوش تپه" آب کافی به زمین‌هایش برسد.

این دهقان می‌گوید اگر مسوولان مشکلات دهقانان را حل کند، شمار زیادی از آنان به کشت‌های بدیل کوکنار رو خواهند آورد.

جان محمد اضافه می‌کند: "مردم قریه ما کود کیمیاوی ندارند. زمین ما از سطح دریا کمی بلند است و ما از طریق ماشین آب می‌کشیم. آب کم است و با ماشین، مصرف تیل برای ما زیاد تمام می‌شود."

شماری از دهقانان می‌گویند که زمین‌های کنار دریای آمو گاهگاهی به دلیل خیزش آب این دریا تخریب شده و آسیب جدی به محصولات زارعتی آنان وارد می‌شود.

پیش از این نیز دهقانان در ولایت بلخ گفته بودند که در کنار غله، اقلامی چون توت زمینی و پنبه را جایگزین کوکنار ساخته اند و شماری هم در فصل برداشت حاصلات زراعتی خود، پیوسته از نبود بازارهای مناسب برای فروش محصولات زراعتی شاکی دارند.

آنان می‌گویند که مسوولان باید بازار فروش محصولات زراعتی را برای دهقانان فراهم کنند.

XS
SM
MD
LG