لینک های دسترسی

Breaking News

توافقنامه هسته‌ای؛ مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و امریکا 


عکس: از جریان مذاکرات سال ۲۰۱۴ در ویانا
عکس: از جریان مذاکرات سال ۲۰۱۴ در ویانا

متحدین ایالات متحده که اعضای توافقنامه‌ای هسته‌ای با ایران اند، تلاش دارند در مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و امریکا، توافقنامه‌ای هسته‌ای را دوباره جان تازه بخشند.

جزییات تازه‌ای در مورد چگونگی و محل برگزاری نشست‌های روز سه‌شنبه در ویانا در بارهٔ توافق هسته‌ای ایران منتشر شده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا به خبرنگاران در واشنگتن گفت که رابرت مالی، نمایندهٔ ویژهٔ امریکا برای ایران در راس هیات امریکایی در ویانا حضور خواهد داشت.

قرار است بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه نیز در این نشست‌ها حضور داشته باشند. گفته شده است که نقش این کشورها، تلاش برای بازگرداندن امریکا به توافقنامه هسته‌ای ایران و نیز گرفتن تعهد از ایران برای پابندی به این توافقنامه است.

براساس گزارش بخش ایران صدای امریکا، دو محل احتمالی برای برگزاری این نشست‌ها در نظر گرفته شده است: یکی هوتل امپریال در پایتخت اتریش و دیگری هوتل گرند ویانا.

خبرنگار صدای امریکا در ویانا شاهد رفت و آمد اعضای هیات به این دو محل بوده که در فاصلهٔ نزدیکی از هم قرار دارند، اما هیچ‌کدام این محلات تا حالا به شکل رسمی به عنوان محل برگزاری نشست‌ها معرفی نشده اند.

هنوز مشخص نیست که اعضای هیات جانب ایران برای حضور در این گفتگوها چه کسانی خواهند بود.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته است که در جریان گفتگوها، این نکات سنجیده خواهد شد که ایران برای پابند ماندن به این تعهد به کدام اقدامات نیاز دارد و نیز امریکا کدام تحریمات را از ایران بردارد تا بتواند دوباره به توافقنامه بازگردد.

او گفت که امریکا به این منظور، برداشتن تحریماتی را که دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا بر ایران وضع کرده بود، بررسی خواهد کرد.

با آنهم، آقای پرایس گفت که ایالات متحده انتظار دست یابی به حل فوری و پیش از وقت را ندارد.

او افزود: "ما کاملاً انتظار داریم که بحث‌ها دشوار خواهد بود. اما به این باورایم که این مباحث شرکای ما و بحث‌های شرکای ما با ایران، گام‌های استواری به جلو اند."

روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه ایران در تهران به خبرنگاران گفت که امریکا لازم است تحریمات خود را به یک‌بارگی بردارد، نه به صورت مرحله‌ای.

دونالد ترمپ،‌ رییس جمهور پیشین امریکا در سال ۲۰۱۸ از این توافقنامه بیرون شد و تحریمات شدیدی را بر ایران وضع کرد.

XS
SM
MD
LG