لینک های دسترسی

Breaking News

پیلوت‌های افغان به کمک امریکا از تاجیکستان بیرون می‌شوند


بیش از ۱۵۰ پیلوت قوای هوای افغان و سایر پرسونل هوایی که پس از سقوط طالبان به تاجیکستان متواری شده اند،‌ به کمک امریکا از این کشور بیرون می‌شوند.

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که این پیلوت‌ها روز سه شنبه نهم نومبر (۱۸ عقرب) به میدان هوایی دوشنبه، پایتخت تاجیکستان آورده شده بودند و ظاهراً منتظر پروازی بودند که توسط دولت ایالات متحده برای بیرون کردن آنان ترتیب شده بود.

یکی از افغان‌هاییکه تمام روز را در میدان هوایی سپری کرده بود و نخواست نامش در این گزارش گرفته شود به رویترز گفت: "ما امیدواریم که به زودی از اینجا بیرون شویم."

سفارت ایالات متحده در دوشنبه تاکنون از ارایه معلومات در مورد خروج این افغان ها خودداری کرده است.

نشر گزارش‌ها مبنی بر وضعیت اسفبار پیلوت‌های افغان در تاجیکستان، به ویژه پیلوت زنی که در مراحل نهایی بارداری خود قرار دارد، توجه همگان به ویژه مقامات وقانون گذاران امریکایی را به خود جلب کرده است.

این بانوی ۲۹ سالۀ قوای هوایی افغان که پس از تسلط طالبان بر افغانستان با طیارۀ نظامی به تاجیکستان فرار کرده و باردار نیز است، چندی پیش در مصاحبهٔ تلیفونی به خبرگزاری رویترز از عدم دسترسی به داکتر و بی خبری از وضعیت صحی کودک درون بطن‌اش که به گفتهٔ او قرار است در اواسط ماه نومبر به دنیا بیاید، اظهار نگرانی کرده بود.

لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده چندی قبل در یک جلسۀ استماعیه در کانگرس امریکا در مورد وضعیت این پیلوت‌های افغان در تاجیکستان ابراز نگرانی کرد و گفت که برای انتقال آنان به امریکا با وزارت خارجۀ این کشور کار خواهد کرد.

آستن سکات، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان امریکا در این جلسۀ استماعیه به قضیۀ این بانوی پیلوت باردار افغان اشاره کرد و رسیدگی به قضیۀ او از سوی وزارت خارجۀ امریکا را به باد انتقاد گرفت.

پیلوت‌های قوای هوایی افغانستان در زمان جنگ یکی از بزرگترین اهداف طالبان بودند و در چند سال اخیر چندین پیلوت و منسوب قوای هوایی افغانستان هدف حملات هدفمندانه قرار گرفتند.

در آخرین لحظات، پیش از تصرف کابل توسط طالبان، شمار زیاد منسوبان قوای هوای افغانستان و خانواده‌های شان با استفاده از طیاره‌های نظامی اردوی ملی حکومت پیشین افغانستان، به سمت تاجیکستان و اوزبیکستان فرار کردند.

در اوایل ماه سپتمبر، ایالات متحده بر اساس توافقی، زمینۀ خروج پیلوت‌ها و دیگر منسوبان نظامی افغانستان را از اوزبیکستان فراهم کرد.

این پیلوت‌ها و منسوبان قوای هوایی در شرایط بازداشت گونه‌ای در تاجیکستان به سر می‌بردند.

XS
SM
MD
LG