لینک های دسترسی

Breaking News

پیلوت‌ افغان در اوزبیکستان: اگربرگردیم صد فیصدکشته می‌شویم


شماری از پیلوت‌های افغان که حدود سه هفته پیش پس از سقوط شهر مزارشریف به دست طالبان به اوزبیکستان پناه برده اند، در حالت بی سرنوشتی به سر می‌برند. آنان هراس دارند اگر به افغانستان برگردانده شوند، توسط طالبان کشته خواهند شد.

این پیلوت‌ها پس از آنکه توسط یک محافظ اوزبیک کمپ که درآن زندگی می‌کنند برایشان گفته شد که اینجا برای ابد باقی مانده نمی‌توانند، هراس دارند که به افغانستان بازگردانده خواهند شد.

یکی از این پیلوت‌ها که نه خواست در گزارش از وی نام برده شود گفت: " من صد در صد متیقن استم که آنان (طالبان) ما را خواهند کشت."

ا افزوده است افغان‌های مستقر در این کمپ تلاش می‌کنند که از نظر پنهان باشند. محدودیت شدید بر تردد شان وضع شده، ساعات زیادی در آفتاب می‌مانند، غذا و ادویه کافی برای شان میسرنیست و برخی از ساکنین کمپ وزن نیز باخته اند.

این پیلوت افغان گفته است که در این کمپ در حدود ۴۶۵ افغان اقامت دارند و "ما مثل زندانی هستیم، ما اینجا هیچ آزادی نداریم."

فشار طالبان

این کمپ ممکن به یک درد سری دیگری برای جو بایدن، رییس جمهور امریکا مبدل شود. شماری از مقامات برحال و پیشین امریکايی بر حکومت امریکا انتقاد کرده و گفته اند که در تخلیه این پیلوت‌ها و طیارات که آنان با خود برده اند، ناکام مانده است.

آنان هشدارداده اند که گروه طالبان برای برگرداندن این پیلوت‌ها بر مقامات اوزبیک فشار خواهد آورد.

یک سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته است که ایالات متحده روی این موضوع با اوزبیکستان هماهنگی دارد وتاکید کرد که پیلوت‌ها و طیارات افغان مصوون اند.

وی از تمامی همسایه‌های افغانستان خواست که به افغان‌ها اجازه دهند به کشورهای شان وارد شوند ودرمورد بازگرداندن مهاجرین به کشورهای که ممکن آنان در آن مورد پیگرد قرار گیرند، قوانین بین المللی را رعایت کنند.

XS
SM
MD
LG