لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت دفاع امریکا: به حمایت‌‌ از قوای هوایی افغانستان ادامه می‌دهیم 


وزارت دفاع ایالات متحده گفته است که تلاش‌ها در رابطه به چگونگی حمایت متداوم از نیروهای هوایی افغانستان جریان دارد.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده امروز هشتم جون (۱۸ جوزا) گفت که جنرال مک‌کنزی،‌ فرمانده قوماندانی مرکزی ایالات متحده و همکاران‌اش روی توافقات قراردادی کار می‌کنند که در آینده به گونهٔ متداوم حمایت‌هایی مانند حفظ و مراقبت طیاره‌های نیروهای امنیتی افغان فراهم شود.

سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده گفت: "این تصامیم تا اکنون مکمل نشده است،‌ اما مطمین باشید که ما به شدت روی آن کار می‌کنیم... تا اکنون جزییات آنرا تکمیل نکرده ایم."

آقای کربی گفت: "مواظب نیازمندی حفظ و مراقبت خوب طیاره‌ (ها) و به گونهٔ قاطعانه مواظب این موضوع استیم که برای قابلیت‌های دفاع خودی آنان، قوای هوایی افغان و بخش عملیات‌های خاص آن چقدر اهمیت دارد".

سخنگوی پنتاگون گفت که به محض دستیابی به جزییات این موضوع آن را با همگان شریک خواهد کرد.

این در حالی است که اسدالله خالد، وزیر دفاع افغانستان هفتهٔ‌ گذشته گفت که حتا پس از خروج نیروهای بین المللی، اگر نیاز باشد و نیروهای افغان بخواهند، قوای هوایی خارجی "شاید" با نیروهای افغان کمک کنند. اما آقای خالد در مورد چگونگی این کمک‌ها معلومات ارایه نکرد.

در این حال، ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو دیروز در جریان دیدار با وزیر دفاع ایالات متحده در پنتاگون گفت که ناتو با حضور غیرنظامی خویش به حمایت از افغان‌ها و نیروهای امنیتی افغان ادامه خواهد داد.

آقای ستولتنبرگ گفت: "با ادامهٔ‌ فراهم آوری بودجه به نیروهای امنیت افغان و بررسی احتمال فراهم آوری آموزش به نیروهای افغان در خارج از کشور و حفظ و مراقبت از زیربنا‌های مهم مانند میدان هوایی (کابل) به حمایت خویش ادامه خواهیم داد."

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده نیز در بودجهٔ سال مالی ۲۰۲۲ حکومت خود، کمک ۳.۳ میلیارد دالری به نیروهای افغان را پیشنهاد کرده است. تصمیمی که حکومت افغانستان از آن استقبال کرد.

این در حالی است که قوماندانی مرکزی ایالات متحده امروز گفت که روند خروج نیروها از افغانستان بیش از ۵۰ در صد تکمیل شده است. قرار است این روند تا ۱۱ سپتمبر امسال تکمیل شود و مسوولیت کامل امنیتی را نیروهای افغان به دوش بگیرد.

بر اساس معلومات حکومت افغانستان، نیروهای افغان اکنون ۹۴ در صد عملیات‌های محاربوی را مستقلانه به پیش می‌برند.

XS
SM
MD
LG