لینک های دسترسی

Breaking News

آیا دونالد ترمپ و محمد اشرف غنی در ریاض ملاقاتی خواهند داشت؟


با وجود آنکه قصر سفید از ملاقات گروهی دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده با سران متعددی از کشور های اسلامی خبر داده است، اما ملاقات جداگانه با رئیس جمهور افغانستان را تائید یا رد نکرده است.

دونالد، ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده و محمد اشرف، غنی رئیس جمهور افغانستان، هردو برای اشتراک در کنفرانس مبارزه علیه تروریزم و ملاقات با مقامات عربستان در ریاض حضور یافته اند.

قبل از آن نجیب آزاد، یکی از معاونین سخنگوی ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفته‌ بود که آقای غنی و دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، در حاشیۀ این کنفرانس با هم دیدار خواهند کرد.

مک مستر، مشاور امنیت ملی قصر سفید، چندی پیش گفت که دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده در مورد فرستادن عساکر بیشتر به افغانستان تصمیم اتخاذ نکرده است و در جریان سفر های خارجی اش در این مورد دیدگاه های متحدین امریکا را جویا خواهد شد.

اما اینکه رئیس جمهور ترمپ این موضوع را در جریان ملاقات گروهی یا ملاقات خصوصی با رئیس جمهور افغانستان بحث خواهد کرد یا نه، در روز های بعدی واضح خواهد شد.

با آنهم ریاست جمهور افغانستان میگوید که رئیس جمهور غنی در عربستان سعودی از سران کشور های اسلامی تقاضا خواهد کرد تا در مقابل دهشت افگنی، صادقانه مبارزه کنند.

شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور افغانستان، به رادیو آشنا گفت که در این کنفرانس رئیس جمهور افغانستان بیشتر بر مسوولیت پذیری کشور های اسلامی در امر مبازره با تروریزم تاکید خواهد کرد زیرا بیشتر کشور های اسلامی از این نقطه آسیب پذیر اند.

او گفت:" سربازی گیری ها و بستر گروه های تروریستی بیشتر در کشور های اسلامی فعال است- در عراق، سوریه، یمن، لیبیا، افغانستان و پاکستان.

آقای مرتضوی افزود که رئیس جمهور خواستار مبارزۀ صادقانه علیه تروریزم خواهد شد.

این در حالیست که حکومت افغانستان همواره پاکستان را به پناه دادن، آموزش و پرورش گروه های دهشت افگنی متهم میکند. اتهامی که از سوی پاکستان رد شده است.

هند نیز پاکستان را به مثابۀ کشور تمویل کنندۀ تروریزم میخواند.

در این نشست که میزبانی آنرا عربستان سعودی بر عهده دارد، نواز شریف صدر اعظم پاکستان نیز حضور خواهد داشت.

این نشست که بزرگترین کنفرانس های کشورهای اسلامی برای مبارزۀ همگانی علیه تروریزم محسوب میگردد، از ایران و سوریه دعوت نشده است.

XS
SM
MD
LG