لینک های دسترسی

Breaking News

چرا دوستم به امریکا سفر نکرد؟


سخنگویان آقای دوستم گزارش نیویارک تایمز را "بی اساس و مغرضانه" خوانده اند.
سخنگویان آقای دوستم گزارش نیویارک تایمز را "بی اساس و مغرضانه" خوانده اند.

دفتر عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهوری افغانستان آن گزارش روزنامه نیویارک تایمز را "بی اساس و مغرضانه" خواند که گویا حکومت ایالات متحده به دلیل متهم بودن آقای دوستم به جنایت جنگی، به وی از صدور ویزای امریکا سرباز زده است.

قرار بود آقای دوستم در سفر رسمی به ایالات متحده، در کنار سخنرانی در مورد قاچاق تریاک در جلسه عمومی سازمان ملل متحد، با شماری از مقام‌ها و سناتوران امریکایی روی چگونگی مقابله با مخالفان مسلح حکومت افغانستان گفتگو کند.

سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان هفتۀ گذشته در این نشست شرکت کرد و متن سخنرانی آقای دوستم را قرائت کرد.

روزنامۀ نیویارک تایمز از قول چندین مقام افغان که نامی از آنان برده نشده است گزارش داده است که سفارت ایالات متحده در کابل اوایل ماه روان میلادی از صدور ویزه به آقای دوستم پرهیز کرده است.

در گزارش نیویارک تایمز که بخشی از آن بر بنیاد مصاحبۀ آقای دوستم با تلویزیون آشنا صدای امریکا نگاشته شده است، از قول مقام‌های افغان آمده است که سفارت امریکا موضوع ندادن ویزه به آقای دوستم را درست چند روز پیش از سفر برنامه ریزی شدۀ وی به ایالات متحده، به مقام‌ها در ارگ خبر داده و حکومت افغانستان نیز خاموشانه این سفر را لغو کرده است.

اما شهباز ایرج سخنگوی جنرال دوستم به صدای امریکا گفت که گزارش نیویارک تایمز بی اساس است. او افزود که آقای دوستم رهبری جنگ را در شمال افغانستان اولویت خود قرار داد.

جنرال دوستم هفتۀ گذشته در صحبت با تلویزیون آشنا صدای امریکا گفت که به خاطر رهبری جنگ در ولایت های شمالی و پاکسازی آن مناطق از وجود طالبان و دیگر هراس افگنان سفرش را به ایالات متحده به تعویق انداخته است. او گفت که به زودی به امریکا سفر کرده و با مقام‌های امریکایی دیدار خواهد کرد.

اما مقام‌های وزارت خارجۀ امریکا بدون توضیحات در همین مورد مشخص گفته اند که از دیرزمان مقام‌های امریکای در مورد ادعاهایی اتفاق نظر داشته اند که گویا آقای دوستم در گذشته در "جنایات و تخطی های زیادی" دست داشته است. وزارت خارجۀ ایالات متحده از دوستم به عنوان "جنگ‌سالار بی مثال" یاد کرده است.

عنایت الله فرهمند، رئیس دفتر آقای دوستم نیز با نشر پیامی در صفحۀ شخصی فیسبوک اش، گزارش روزنامۀ نیویارک را "بی اساس و غرض آلود" خوانده و گفته است که نشر چنین گزارش‌ها از میزان اعتماد و اعتبار آقای دوستم نمی کاهد.

سخنگوی دفتر معاونیت اول ریاست جمهوری افغانستان همچنان گفته است که آقای دوستم در کابل با سفیر امریکا نیز دیدار کرده است، اما جزئیاتی ارایه نشده است که در این دیدار در چه موردی صحبت شده است.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG