لینک های دسترسی

Breaking News

دوستم: پنتاگان باید در مورد طالبان تصمیم جدی بگیرد


آقای دوستم اخیراً چندین بار عملیات نظامی علیه طالبان را در شمال رهبری کرده است
آقای دوستم اخیراً چندین بار عملیات نظامی علیه طالبان را در شمال رهبری کرده است

جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور افغانستان در واکنش به حملۀ مرگبار روز سه شنبه در کابل میگوید که پنتاگان باید در رابطه با طالبان تصمیم قاطع بگیرد و اگر چنین کند، آن گروه در ظرف شش ماه در افغانستان نابود خواهد شد.

جنرال دوستم که امروز از ولایت جوزجان با تلویزیون آشنای صدای امریکا صحبت میکرد، با اشاره به عاملان حملۀ دیروزی گفت که "همراه این افراطگرا ها، با این جاهل ها، همراه این آدم کش ها" نرمش نتیجه ای نداشته و پیشنهاد او به مقامات نظامی ایالات متحده اینست که در مورد افراطگرایان تصمیم قطعی بگیرند.

جنرال دوستم اضافه نمود که او در سابق نیز "به آی اس آی پاکستان سبق" داده و "اگر رئیس صاحب جمهور هدایت بدهند" او حاضر است که انتقام کشته شدگان رویداد کابل را بگیرد.

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان همچنان گفت که تصمیم دارد عازم واشنگتن شود و در دیدار با مقامات نظامی ایالات متحده، آنها را از خطرات و تهدید های تندروان در افغانستان و منطقه آگاهی بیشتر بدهد.

آقای دوستم در مصاحبه اش با تلویزیون آشنا گفت که اگر دوست های بین المللی افغانستان بر پاکستان فشار بیاورد، و امریکاییان نیز کمی جدی تصمیم بگیرند و "بینی طالبان" به خاک مالیده شود، در آن صورت طالبان به میز مذاکره حاضر خواهند شد، اما "تا وقتی زور را نبینند، چال و نیرنگ آنها دوام خواهد یافت".

او در ادامۀ سخنانش افزود که ناتو و امریکا باید در برابر افراطگرایی قاطع باشند و "یک سیاست روشن" داشته باشند.

تأکید بر مصالحه

با آن که جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در مصاحبه اش بر تصمیم گیری و اقدام قاطع علیه طالبان تأکید ورزید و گفت که انتقام قربانیان حملۀ کابل را خواهد گرفت، اما در عین حال بر راه حل مسالمت آمیز نیز پافشاری نشان داد و گفت که: "ما جنگ را راه حل نمیدانیم، ما صلح و مذاکره را راه حل میدانیم".

وقتی از جنرال دوستم پرسیده شد که آیا در قسمت روند مصالحه با طالبان، مشئ حکومت و نظر شخصی او باهم متفاوت اند یا خیر، آقای دوستم گفت: "نظر من با سیاست دولت هیچ تفاوت ندارد. نظر من نظر رئیس جمهور و نظر حکومت وحدت ملی است. در حکومت وحدت ملی، همین مذاکره و تفاهم را راه حل میداند. متأسفانه جانب مقابل به میز مذاکره حاضر نمیشود."

آقای دوستم نیروی طالبان را کم اهمیت جلوه داد و گفت که طالبان کنونی، با طالبان سابق فرق دارند، زیرا به گفتۀ او، طالبان سابق تانک، طیاره، و توپ داشتند و "یک تعداد کشور های بزرگ" نیز آنها را حمایه میکردند، اما اکنون سلاح سنگین ندارند و بر عکس، نیرو های امنیتی افغان روز به روز مجهزتر و آبدیده تر میشوند.

جنرال عبدالرشید دوستم، که قبلاً چند بار برای رهبری عملیات نظامی علیه طالبان به ولایات شمال سفر داشته، این بار باز هم به ولایت جوزجان رفته و در مصاحبه با صدای امریکا گفت که بیش از یک صد و پنجاه قریه را از وجود "طالبان یا مزدور های آی اس آی پاکستان" پاکسازی کرده است.

​مصاحبۀ کامل تلویزیون آشنا با جنرال دوستم را اینجا تماشا کرده میتوانید:

مصاحبه با جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:10:22 0:00

XS
SM
MD
LG