لینک های دسترسی

Breaking News

آیا گروه حقانی آشتی پذیر است؟


جنرال جوزف دنفورد
جنرال جوزف دنفورد

قصر سفید روز سه شنبه اعلام کرد که نمایندگان ایالات متحده در چند روز آینده مذاکرات مستقیم با نمایندگان طالبان را در قطر آغاز خواهند کرد.

جوزف دنفورد، قوماندان نیرو های امریکایی و ائتلاف در افغانستان گفت که نیروهای او درتسهیل مذاکرات قطر نقشی ندارند.

او علاوه کرد که تا هنوز واضح نیست آیا مذاکرات، خشونت را آهسته خواهد ساخت یا خیر. اما او این روند را به دیدۀ مثبت نگریسته و آرزومندی نشان داد که طالبان در جریان مذاکرات، از خشونت دست بکشند.

دنفورد گفت، می بینیم که پایان موفقیت آمیز مبارزات، در نهایت از طریق یک دست آورد سیاسی حاصل میشود و مطمئناً با علاقمندی تمام به آن، از کابل ناظر خواهند بود. او افزود که مشاهدۀ حرکت های مثبت آنان را تشویق کرده است.

قوماندان نیرو های امریکایی و ائتلاف در افغانستان، از اینکه این مذاکرات بتواند جلو خشونت های شبکۀ حقانی را بگیرد، ابراز امیدواری نکرد. او گفت مشکل است باور کنیم که آن گروه آشتی پذیر باشد.

دنفورد نگرانی خود را به خاطر افزایش رقم تلفات نیرو های امنیتی افغان ابراز کرد.

رد ادعای طالبان

درعین حال طالبان، پیام های را نشر می کنند که ایالات متحده نیروهای حکومت افغانستان را رها میکند.

دنفورد روز سه شنبه؛ حینیکه از طریق کنفرانس تلیفونی از کابل، با خبرنگاران در وزارت دفاع صحبت می کرد این پیام ها را با اطمینان رد کرده گفت که ماهیت روابط در حال تغیر است اما ایالات متحده و نیروهای ائتلاف هنوز هم در پشتیبانی از سربازان و پولیس افغان قرار دارد.

دنفورد گفت که نیرو های ائتلاف در حال آزمایش راه ها به منظور کاهش تلفات نیرو های امنیتی افغان بوده و رقم نیرو های امریکایی را که قرار است بعد از سال 2014 در افغانستان باقی بمانند، بررسی می کنند.

قرار است روی رقم عساکر امریکایی در افغانستان، در اواخر سال روان تصمیم گرفته شود.

قوماندان نیرو های امریکایی و ائتلاف در افغانستان باور دارد که افغان ها قادر خواهند بود رهبری عملیات مبارزه با شورشیان و همچنان تامین امنیت انتخابات را که قرار است سال آینده برگزار گردد، بر عهده گیرند.
XS
SM
MD
LG