لینک های دسترسی

Breaking News

یونیسف: سال قبل ۷۱۵هزار کودک مبتلا به سوتغذیه حاد شدید در افغانستان بستری شدند


صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان (یونیسف) با نشر گزارشی گفته است که روند درمان کودکان متبلا به سوتغذیه حاد شدید در افغانستان افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش که روز یکشنبه چهارم فبروری (۱۵ دلو) نشر شد، در طول سال ۲۰۲۳، یونیسف از بیش از ۳۳۰۰ مرکز درمانی برای کودکان زیر پنج سال که از سوتغذیه حاد شدید رنج می‌برند، حمایت کرد.

به گفتۀ یونیسف بیش از ۱۵ میلیون کودک زیر پنج سال از طریق مراکز بهداشتی سیار و ثابت از رهگذر بیماری سوتغذیه حاد شدید بررسی و ارزیابی شدند.

در گزارش آمده است: "۷۱۵هزار کودک متبلا به سوتغذیه حاد شدید (۵۷ درصد دختر) برای درمان بستری شدند. به طور کلی، در سال ۲۰۲۳، کودکانی که به دلیل سوتغذیه حاد شدید درمان شدند، ۲۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است."

یونیسف گفته است که در سال ۲۰۲۲، در بخش درمان سوتغذیه حاد شدید به ۶۲ درصد از هدف سالانه‌اش رسید، در حالی که سال قبل، ۸۲ درصد از کودکان درمان شدند. این افزایش را یونیسف به بهبود دسترسی به خدمات بهداشتی و پوشش برنامه‌های تغذیه نسبت داده است.

این در حالی است که بر بنیاد آمار برنامه جهانی غذا، در حال حاضر بیش از چهار میلیون نفر به شمول ۳.۲ میلیون کودک کمتر از پنج سال در افغانستان به سوتغذیه حاد شدید مبتلا اند.

علاوه بر این، صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان، به ۲.۳ میلیون کودک ۶ تا ۵۹ ماهه، در مدت شش ماه پودر مغذی چندگانه و نیز مکمل‌های ویتامین ای را به ۸.۶ میلیون کودک در سنین مشابه از طریق روزهای ملی ایمن‌سازی در سراسر افغانستان فراهم کرد.

همچنان یونیسف گفته است که در سال ۲۰۲۳، برنامه تغذیه اضطراری این اداره ملل متحد با چالش‌های اجرایی متعددی مواجه شد.

به گفتۀ این اداره، نظارت و ارزیابی معیاری تغذیه ملی، بررسی امداد و انتقال در سراسر افغانستان مجاز نبود و همچنان در ولایات جنوبی، فعالیت کارکنان صحی زن جهت ارایه خدمات تغذیه در سطح جامعه محدود شد.

یونیسف پیش از این گفته بود که با وجود چالش‌ها و محدودیت‌های روزافزون – حکومت طالبان - بر حقوق زنان در افغانستان، به حمایت از کارمندان صحی به ویژه زنان ادامه می‌دهد.

این اداره ملل متحد در کنار سایر چالش‌ها، محدودیت بودجوی را چالش عمده در بخش ارایه کمک‌های صحی به نیازمندان بیان کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG