لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی‌های تازه از گسترش سریع ویروس مرگبار ایبولا 


سازمان جهانی صحت از گسترش سریع ویروس مرگبار ایبولا اظهار نگرانی کرده است.

مقامات صحی جمهوری دموکراتیک کانگو گفته اند که در کمتر از ۱۰۰ روز، ۱۰۰ نفر به این ویروس مبتلا شده که از آن میان ۴۳ تن شان جان باخته اند.

سازمان جهانی صحت می‌گوید که این ویوروس به سرعت در حال افزایش بوده و عدم دسترسی به ساحات متاثر شده، این نگرانی را عمیقتر ساخته است.

تدروس ادهانو گیبریاسوس، رییس این سازمان گفته است که اعراض و علایم ابتلا به این ویروس پس از پنج روز ظاهر می‌شود؛ مشکلی که خطر مرگ افراد را بیشتر می‌سازد.

او گفت: "این موضوع قابل نگرانی است زیرا به هر اندازهٔ که بیماران بدون مداوا باقی می‌ماند به همان اندازه فرصت زنده ماندن شان کمتر می‌شود" و ویروس می‌تواند بدون این که دانسته شود به دیگران سرایت کند.

اعتصاب کاری کارمندان صحی در این کشور به دلیل عدم دریافت معاش، وضعیت را پیچیده تر ساخته است، زیرا روند واکسین و تدفین مصوون اجساد به گونه درست صورت نمی‌گیرد؛ روندی که می‌تواند سبب گسترش بیشتر ویروس شود.

سازمان جهانی صحت می‌گوید که با آنهم پول مشکل اصلی مبارزه با ویروس ایبولا است زیرا کمپاین‌های مبارزه با کووید۱۹ سبب کاهش بودجهٔ فعالیت‌های مرتبط به ایبولا شده است.

بار قبلی که این ویروس ساری در کانگو شیوع کرده بود، ۳۴۸۱ نفر به آن مبتلا شده بودند که از آن میان ۲۳۰۰ نفر شان جان باخته بودند.

این ویروس برای اولین بار در سال ۱۹۷۶ میلادی در سودان جنوبی شیوع یافت و سپس به جمهوری دموکراتیک کانگو نیز سرایت کرد.

علایم برجستۀ ابتلا به بیماری ایبولا شامل تهوع شدید، ضعف شدید، درد های شدید عضلاتی، اسهالات توام با استفراغ، سردردی و گلودردی شدید و در برخی موارد خونریزی داخل بدن است.

XS
SM
MD
LG