لینک های دسترسی

Breaking News

رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان آغاز شد


بیش از سه هزار مورد شکایت درج شده است.
بیش از سه هزار مورد شکایت درج شده است.
مسوولین کمیسیون شکایات انتخاباتی وجود تقلب، تخلف و تخطی های انتخاباتی را رد نمی کنند، اما می گویند که به موارد تخلف و تقلباتی انتخاباتی، بر مبنای شکایات و اسناد رسیدگی می شود.

نادر محسنی، سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی امروز به رسانه ها گفت در مجموع ۳۱۰۳ مورد شکایت را از سراسر افغانستان دریافت کرده اند که تقریباً نصف این شکایات تیلفونی و متباقی بصورت مستند ثبت شده است.

آقای محسنی گفت در این میان ۲۲۸ مورد شکایت به نامزدان ریاست جمهوری، ۵۷۳ مورد به نامزدان شورای های ولایتی و ۷۷۲ مورد این شکایات به کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات نسبت داده می شود.

نادر محسنی می گوید که رسیدگی به شکایات کتبی – که با اسناد معتبر ارایه شده است- امروز آغاز شد. او افزود که ابطال و قرنطین آرای تقلبی از آرای عمومی می تواند بر نتایج ابتدایی و نهایی انتخابات تاثیرگذار باشد.

از سوی دیگر کمیسیون مستقل انتخابات تایید می کند که برخی از افراد و اشخاص که در رده های بلند دولتی ایفای وظیفه می کنند، از صلاحیت وظیفه یی خود به سود نامزدان مشخص در روز انتخابات استفاده کرده اند.

نور محمد نور، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات گفت که در این مورد کمیسیون یافته هایش را به رئیس جمهور سپرده تا در این مورد تصمیم بگیرد. او افزود که شاید تا پایان هفتۀ جاری نتایج قسمی انتخابات اعلان شود.

آقای نور گفت که اوراق انتخاباتی از ۳۱ ولایت به دفاتر ولایتی کمیسیون رسیده است اما از ۳۷ ولسوالی که در ولایات غور، دایکندی و بدخشان قرار دارند به دلیل خرابی هوا مواد حساس تا هنوز به دفاتر ولایتی نرسیده است.

سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات گفت که قرار است تا تاریخ ۲۷ ماه حمل تمام مواد حساس به دفاتر ولایتی کمیسیون انتخابات و تمام اوراق نتایج به دفتر مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات انتقال یابد.

تخلف پولیس

در همین حال مقامات وزارت داخله افغانستان خلاف ورزی پولیس را در انتخابات رد می کنند اما می گویند که اگر اسنادی در مورد دست داشتن پولیس در تقلب در روز انتخات ارایه شود؛ این موارد با جدیت پیگیری خواهد شد.

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله افغانستان گفت که تا کنون چندین تن از منسوبین پولیس که دست به تقلبات انتخاباتی زده اند از وظیفه برکنار شده اند و یا با آنان بخورد جدی صورت گرفته است.

بعضی از ستاد های انتخاباتی ادعا کرده اند که پولیس در روز انتخابات در برخی ولایات مداخله کرده اند. اما سخنگوی وزارت داخله گفت باید این شکایت ها بصورت مستند از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی ارایه گردد.

آقای صدیقی افزود که در روز انتخابات مدیرجنایی ولسوالی سید آباد ولایت میدان وردک یکجا با یک کارمند امنیت ملی که پنج صندوق رای را نزد خود پنهان کرده بودند، به جزای عمل شان رسیده و مدیر جنایی از وظیفه منفک شد.

به اساس تقسیم اوقات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، نتایج ابتدایی انتخابات به تاریخ چهارم ماه ثور اعلان خواهد شد و قرار است نتایج نهایی انتخابات به تاریخ ۲۴ ماه ثور اعلان شود.
XS
SM
MD
LG