لینک های دسترسی

Breaking News

مشکلات اقتصادی؛ عاملی که دهقانان افغان را به کشت کوکنار وا می‌دارد


شماری از دهقانان در ولایت بلخ می‌گویند که مشکلات اقتصادی موجب شده تا آنان در زمین‌های زراعتی‌شان کوکنار کشت کنند. این دهقانان ادعا دارند که با کشت گندم و دیگر محصولات زراعتی آنان قادر به تامین مصارف زندگی شان نیستند.

علم خان، یکی از این دهقانان می‌گوید که سود به دست آمده از فروش محصولات خشخاش نسبت به دیگر محصولات زراعتی بهتر است. او اضافه کرد که اقتصاد آنان ضعیف است، اگر چیزی دیگری جای کوکنار بکارند، نمی‌تواند مصارف شان را تامین کند.

او همچنین گفت:"جو و گندم را وقتی که در سال‌های گذشته می‌کاریدیم، تنها خوراک خودمان را تامین می‌کرد و مجبور بودیم دیگر احتیاجات خانه را با کارگری تامین کنیم."

درپی تحولات اخیر و با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، بسیاری از مردم وظایف شان را از دست دادند و این کشور با بحران کم پیشینۀ اقتصادی و بشری مواجه شده است.

ملل متحد در گزارشی گفته است که در حدود ۲۳ میلیون شهروند افغانستان گرسنگی حاد را تجربه می‌کنند و ۹۵ در صد مردم این کشور غذای کافی برای خوردن ندارند. این سازمان همچنین گفته است که ۱۰ میلیون کودک افغان برای زنده ماندن به کمک‌های فوری نیاز دارند.

کشت کوکنار یکی از راه‌های تامین مخارج زندگی بسیاری از دهقانان در ولایت بلخ خوانده می‌شود.

هم‌اکنون در ولایت بلخ یک کیلو تریاک بین ۱۸ هزار تا ۲۰ هزار افغانی به فروش می‌رسد. این ارقام نشان‌دهندهٔ افزایش چشمگیر قیمت فروش تریاک در چند ماه گذشته و پس از صدور فرمان رهبر طالبان است.

ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان کشت کوکنار و هرگونۀ مواد نشه‌آور را در سراسر افغانستان به گونۀ "مطلق" ممنوع اعلام کرده است و با صدور فرمانی هشدار داده است که متخلفان این فرمان و قاچاقبران مجازات خواهند شد.

XS
SM
MD
LG