لینک های دسترسی

Breaking News

دهقانان بلخ: هشداری در مورد کشت نکردن کوکنار دریافت نکردیم


شماری از دهقانان در ولایت بلخ که کوکنار کشت کرده‌اند، می‌گویند که آنان تاکنون از سوی مسوولان محلی طالبان در مورد نکاشتن کوکنار در زمین‌های شان، هدایت یا هشداری دریافت نکرده‌اند.

رهبر گروه طالبان به تاریخ سوم اپریل (۱۴ حمل) با صدور فرمانی، کشت و تجارت مواد مخدر را در افغانستان منع قرار داد. او در این فرمان هشدار داده است که با کسانی از این دستور سرپیچی کرده و کوکنار کشت کنند مطابق "شریعت اسلامی" برخورد خواهد شد.

اما عزیزالله مومند، دهقان در ولسوالی چهاربولک ولایت بلخ، می‌گوید که امسال زمین‌هایش را تریاک کشت کرده است و هنوز هشداری در مورد تخریب و یا کشت نکردن کوکنار دریافت نکرده است. او به صدای امریکا گفت:" تابه حال کسی نگفته است که کشت نکنید. در دوره‌های قبلی گفته می‌شد که کوکنار نکارید."

این دهقان از مسوولان حکومت طالبان می‌خواهد که اگر قصد دارند که مانع کشت کوکنار در افغانستان شوند، باید ابتدا راه‌ها و کشت بدیل را به دهقانان فراهم کنند. او به گونۀ خاص باغداری، کشت زعفران، پنبه و هینگ را به عنوان کشت بدیل کوکنار پیشنهاد کرد و خواستار کمک مسوولان به دهقانان در این زمینه شد.

شماری از دهقانان نیز ادعا کرده‌اند که گروه طالبان به دهقانان اجازه داده است که حاصلات امسال شان را بردارند، اما به گفتۀ آنان در سال‌های آینده کسی حق کشت کوکنار را نخواهد داشت. فرمان رهبر طالبان در مورد ممنوعیت کشت کوکنار نیز در زمانی صادر شده بود، که فصل جمع آوری حاصلات کوکنار نزدیک شده بود.

حکومت طالبان که تا اکنون از ارایه بدیل کشت برای دهقانان چیزی نگفته است، اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، قبل بر این در هلمند به خبرنگاران گفته بود که حکومت آن گروه در تلاش است تا به کمک جامعۀ جهانی، زمینۀ کشت بدیل را به دهقانان فراهم کند.

به اساس سروی دفتر مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد، در سال ۲۰۲۰ در ولایت بلخ در حدود شش هزار هکتار زمین، کوکنار کشت شده بود.

XS
SM
MD
LG