لینک های دسترسی

Breaking News

السیسی، آغاز فصل نو یا بازگشت به استبداد؟


سیسی: از رژیم جمهوری پاسداری خواهم کرد
سیسی: از رژیم جمهوری پاسداری خواهم کرد
عبدالفتاح السیسی فرمانده پیشین اردوی مصر امروز به حیث رئیس جمهور جدید آن کشور حلف وفاداری یاد نمود. عدلی منصور که موقتاً وظیفۀ ریاست جمهوری را بر عهده داشت، دوباره مقام قاضی القضات محکمۀ عالی قانون اساسی را احراز کرد.
السیسی رئیس جمهور مصر شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:02 0:00
السیسی با حاضر شدن در مقر محکمۀ عالی قانون اساسی مصر، با ابراز این واژه ها فصل تازه ای را در سیاست کشورش گشود: «به خداوند سوگند یاد میکنم که صادقانه از رژیم جمهوری پاسداری خواهم کرد، قانون اساسی و سایر قوانین نافذه را مراعات خواهم کرد، حامی کامل منافع مردم خواهم بود، استقلال ملت و یک پارچگی و مصئونیت سرزمین آن را حفظ خواهم کرد».

السیسی ٥٩ ساله امروز درست در مکانی حلف وفاداری یاد کرد که محمد مرسی در آن تحلیف ریاست جمهوری بجا آورده بود. مرسی اکنون تحت محاکمه بوده و اتهاماتی که بر وی وارد شده، ممکن سزای اعدام در پی داشته باشد.

از جانب دیگر در نزدیکی تعمیر همان محکمۀ عالی قانون اساسی، شفاخانۀ نظامی ای قرار دارد که در آن حسنی مبارک رئیس جمهور پیشین و توقیف شدۀ مصر زیر نظارت به سر می برد.

مبارک ماه گذشته در پیوند با شماری از اتهامات، به سه سال زندان محکوم شناخته شد. بر علاوه در بستگی با قضیۀ کشتار مظاهره کنندگان در دوران حاکمیت اش، بار دیگر محاکمه می شود.

وعده ها و نگرانی ها

عبدالفتاح السیسی حدود یک سال پیش که در رأس اردو قرار داشت، محمد مرسی رئیس جمهور قبلی مصر را برکنار ساخت و خود کنترول اوضاع را در دست گرفت. سپس انتخاباتی برگزار شد که در آن سیسی برندۀ قاطع اعلام گردید.

سیسی ذریعۀ هلیکوپتر به محل تحلیف رفت
سیسی ذریعۀ هلیکوپتر به محل تحلیف رفت
جنبش اخوان المسلمین مربوط آقای مُرسی این انتخابات را تحریم کرد. اعضای این جنبش از سوی حکومتِ ایجاد شده از جانب اردو، مورد پیگرد و سرکوب قرار گرفتند.

بسیاری از مخالفان السیسی بیم آن را دارند که مصر دوباره مثل دوران ریاست جمهوری حسنی مبارک، به حاکمیت مستبدانه باز خواهد گشت. السیسی در دوران حسنی مبارک، ریاست استخبارات نظامی را بر عهده داشت. وی پنجمین شخصی است که از اردوی مصر به کرسی ریاست جمهوری میرسد.

السیسی پس از برنده شدن در انتخابات، آیندۀ مصر را به صفحۀ سپیدی تشبیه کرد که باید با نان، آزادی، وقار انسانی و عدالت اجتماعی پُر گردد.

سه کار مهم

مارشال متقاعد مصر، پس از تکیه زدن بر اریکۀ قدرت، حال کار های گرانی در پیشرو دارد. رسیدگی به وضعیت آشفتۀ اقتصاد مصر یکی از کار های مهمی است که رهبر جدید مسئولیت آن را بر دوش خواهد داشت. اما تأمین امنیت و جلوگیری از تداوم خشونت ها در اولویت قرار دارد.

با آن که حکومت بسیاری اعضای جنبش اخوان المسلمین را توقیف و سرکوب کرده، اما خطر سایر تندروان که به حملات مسلحانه می پردازند، به ویژه در شبه جزیرۀ سینا، هنوز رفع نشده است.

السیسی پس از مراسم تحلیف اش، در صحبتی که با مقامات عالیرتبۀ داخلی و خارجی در قصر ریاست جمهوری داشت، ریاست جمهوری مصر را یک افتخار عظیم و در عین حال یک مسئولیت خطیر خواند. وی گفت که تحت قیادتش، مصر در راه امنیت و ثبات منطقه خواهد کوشید.

در کنار بهبود اقتصاد و امنیت، السیسی تلاش خواهد کرد تا قدرت اش را در مصر نهادینه سازد. قبل از وی، مظاهرات پر آشوب حاکمیت طولانی مدت حسنی مبارک را در مصر خاتمه داده بود و سپس کودتای نظامی تحت رهبری السیسی، حاکمیت محمد مرسی رئیس جمهور منتخب را پایان بخشید.
XS
SM
MD
LG