لینک های دسترسی

Breaking News

اسراییل نوار غزه را مورد حمله قرار داد؛ مصر خواهان آرامش شد


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

مقامات مصری روز یکشنبه دوم جنوری (۱۲جدی) از اسراییل و تندروان فلسطینی در نوار غزه خواست که خصومت را کنار بگذارند و به آتش بسی که پس از درگیرهای ماه می سال گذشته منعقد شد، پابند بمانند.

ده‌ها طیارهٔ جنگی و هلیکوپترهای نیروی هوایی اسراییل در طول شب گذشته غزه را هدف قرار دادند.

اسراییل می‌گوید که این حملات را به عنوان اقدامی تلافی‌جویانه و در واکنش به شلیک چند راکت‌ از سوی شبه نظامیان حماس انجام داده است.

اردوی اسراییل می‌گوید که آنان پوسته‌های نظامی وتاسیساتی را هدف قرار داده اند که حماس به حیث کارخانه تولید راکت از آن استفاده می‌کرد.

تاکنون این حملات تلفاتی در پی نداشته و اردوی اسراییل گفته است که پیش از آغاز حملات هوایی به مردم منطقه هشدار داده بود.

نفتالی بنیت، صدراعظم اسراییل امروز در پارلمان این کشور گفت: "هر کسی که به سوی اسراییل میزاییل‌ها را نشانه بگیرد، مسوول قرار داده می‌شود."

پیش از این، روز چهار شنبه تندروان فلسطینی یک قراردادی اسراییلی را که در امتداد حصار مرزی کار می‌کرد به ضرب کلوله کشتند که در واکنش به آن اسراییل با شلیک تانک به مواضع شبه نظامیان حماس پاسخ داد. این نخستین تبادل آتش در چند ماه اخیر بود.

یک دپلومات مصری آگاه از موضوع که نخواست نامش در این گزارش ذکر شود گفت که مقامات کشورش از حماس و دیگر گروه‌های تندرو فلسطینی خواسته است تا اقداماتی را که اسراییل "تحریک آمیز" می‌پندارد متوقف کنند و از اسراییل نیز خواسته است تا عملی شدن شرایط توافقنامهٔ آتش بس را تسریع کند.

این دپلومات گفت: "هیچ طرف خواهان یک جنگ تمام عیار نیست. آن‌ها فقط ضمانت و اقدامات عملی می‌خواهند."

آتش بس بین اسراییل و گروه حماس در ماه می سال گذشته پس از ۱۱ روز درگیری به میانجی‌گری مصر عقد شد.

در ۱۱ روز درگیری میان حماس و اسراییل، ۲۳۲ فلسطینی، به شمول ده‌ها کودک در حملات هوایی اسراییل کشته شده و افزون بر ۱۵۰۰ نفر دیگر زخمی شدند. این جنگ بیش از ۵۸ هزار باشندۀ غزه را بیجا کرد.

همچنان در اثر حملات راکتی حماس بر بخش‌های اسراییل، دست‌کم ۱۲ اسراییلی، به شمول یک کودک کشته شدند.

XS
SM
MD
LG