لینک های دسترسی

Breaking News

مبارک استعفا کرد


مبارک استعفا کرد
مبارک استعفا کرد

حسنی مبارک رییس جمهور مصر پس از هجده روز تظاهرات مداوم مردم که خواهان ختم دورۀ سی سالۀ حاکمیت او بود، بالاخره امروز جمعه از مقامش استعفأ داد.

با نشر خبر استعفأی وی، ده ها هزار تن از مصریان، با خوشی و سرور به جاده های قاهره ریخته و آن را تجلیل نمودند.

خبر استعفای حسنی مبارک را، عمر سلیمان معاون ریاست جمهوری مصر از طریق تلویزیون اعلام نمود و گفت که صلاحیت های رییس جمهور، به اردو سپرده شده است.

تلویزیون دولتی مصر اظهار داشت که در مورد چگونگی ادارۀ کشور از سوی مقامات نظامی، جزییات بیشتر را برنامه های بعدی خبری اعلام خواهد داشت.

حین نشر این خبر، بارک اوباما رییس جمهور امریکا در قصر سفید مشغول یک جلسه بوده و به مجرد اطلاع یافتن از استعفأی مبارک، برای چندین دقیقه جریان مستقیم تلویزیون را که نشان دهندۀ تصاویر قاهره بود، مشاهده کرد.

قرار است رییس جمهور اوباما اواخر امروز، عکس العمل خویش را در برابر این تحول در مصر، با نشر یک اعلامیه ابراز دارد.

در میدان تحریر شهر قاهره نیز مظاهره کنندگان، از خبر استعفای حسنی مبارک استقبال نموده و با کف زدن های پیهم و به اهتزاز آوردن بیرق های ملی، خوشنودی شان را تبارز می دادند.

عمر سلیمان معاون ریاست جمهوری مصر در پیام کوتاهی که اظهار داشت، گفت که آقای مبارک با در نظرداشت شرایط دشواری که در کشور جریان داشت، از وظیفه اش کنار رفته است.

قبل از آن رسانه های خبری اطلاع داده بودند که حسنی مبارک قاهره را به قصد منزل اش واقع در شهرک تفریحی شرم الشیخِ بُحیرۀ احمر، ترک گفته است.

مبارک گفته بود که تا ماه سپمتبر بر اریکۀ قدرت باقی خواهد ماند و هیچگاهی خاک مصر را ترک نخواهد کرد.

در تظاهرات امروز نیز به قول شاهدان عینی و یک مأمور امنیتی، حد اقل یک تن کشته و بیست تن دیگر زمانی در شهر العریش ولایت سینای شمالی زخمی گردیدند که هزار تن از مظاهره کنندگان بر یک مأموریت پولیس شهر هجوم بردند.

XS
SM
MD
LG