لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش اداره اوباما به بحران مصر


واکنش اداره اوباما به بحران مصر
واکنش اداره اوباما به بحران مصر

براک اوباما رییس جمهور ایالات متحده روز دوشنبه گفت مصر برای حل بحران سیاسی کشورش پیشرفت داشته است.

اوباما در پاسخ به سوالی بعد از صحبت در اتاق تجارت ایالات متحده گفت مصر به طور واضح باید راهی را برای مذاکره انتخاب نماید و گفت فکر میکند آنها دراین راستا پیشرفت داشته اند. او دراین باره به تفصیل صحبت نکرد.

عمرسلیمان معاون رییس جمهور مصر روز یکشنبه برای اولین بار با چندین گروه عمده مخالف حکومت از جمله گروه ممنوعه اخوان المسلمین ملاقات کرد.

مأمورین ایالات متحده از مذاکرات حتی اگر تقاضای معترضین به استعفای فوری رییس جمهور حسنی مبارک منتهی نشود، اظهار حمایت کرده است.

رابرت گیبس، سخنگوی قصر سفید بعدا درهمان روز گفت:

" شما برخی تغیرات تاریخ ساز درمصر را شاهد بوده اید: یک رهبر میگوید که برای دور دوم انتخابات شرکت نخواهد کرد، یک رهبر می گوید که پسرش در این سمت درانتخابات شرکت نخواهد کرد، انتصاب معاون رییس جمهور و توظیف معاون رییس جمهور برای رهبری روندی که به عملیه انتخابات آزاد ومنصفانه منجر گردد. مسایل بسیار دیگری هم در راه است اما من فکر می کنم آن بسیار مهم است. یکبار دیگر، مهمترین چیز این است که باید عملیه یی برای تغییری معنی دار باشد."

پی جی کراولی سخنگوی وزارت خارجه انتقاداتی را کم اهمیت جلوه داد که گویا ایالات متحده بر رئیس جمهور مبارک بخاطر کنار رفتن فوری از قدرت فشار نمی آورد.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت:

"ما متوجه یک انتقال قدرت منظم و عملیه تعهد کردن، ترجمه آن تعهدات به اقدامات مشخص، گشودن مصر بروی یک گفتگوی آزاد سیاسی و عملیه سیاسی آزاد هستیم."

به باور شماری از مصری ها حمایت ایالات متحده از آن کشور به مثابۀ تقاضای پیهم و ضد ونقیض اوباما برای آغاز "فوری" انتقال قدرت سیاسی در قاهره میباشد.

XS
SM
MD
LG