لینک های دسترسی

Breaking News

درگیری خونین نیروهای اردو و تظاهرات کننده گان مصری


حکومت مصر به پشتیبانی اردو، به امید جلب حمایت مردم در جریان رخصتی ملی، گردهم هایی را با بیرق ها و پوستر هایی از تصویر جنرال عبدالفتاح السیسی تقاضا کرد.

مقام های امنیتی و مظاهره کننده گان اسلامی یکشنبه در سراسر مصر درگیر شدند. این درگیری ها 51 کشته برجا گذاشت. مردم از یک روز رخصتی ملی تجلیل می کردند که اردو به خشونت متوسل شد.

اما مخالفین جنرال نیز به جاده ها برآمدند. پولیس ضد اغتشاش در قاهره در حالی به فیر گاز اشک آور پرداخت که مظاهره کنندگان ضد حکومت تلاش می کردند تا در میدان تحریر به هم بپیوندند.

گزارش شده است که بعضی از مظاهره کنندگان برای فرار از چنگ نیرو های امنیتی خود را به رود نیل افگندند.

جمعیت اخوان المسلمین مصر راهپیمایی را با حمل شعار های "رد کودتا" در سرتا سر کشور سازماندهی کرده بود. گفته شده است که نیرو های امنیتی تلاش می کردند تا طرفداران و مخالفان السیسی را در برخی مناطق از هم جدا نگهدارند.

برخورد هایی در نقاط مختلف شهر در کنار رود نیل و در امتداد کانل سویز گزارش شده است.

حازم الببلاوی صدراعظم مصر در حالی که تعطیل عمومی به خاطر چهلمین سالگرد جنگ عرب و اسراییل را تجلیل می کرد، با آگاهی از کشیدگی های ما ه گذشته، رویدادهای را به گونۀ دیگر اظهار کرد.

او می گوید که با کمک پولیس ، اردو و حمایت مردم امنیت به شکل گسترده یی احیا گردیده است. صدراعظم مصر همچنان اظهار داشت که تلاش های کسانی که وی آنان را "عناصر مخرب" خواند، از شدت بازمانده است.

به نظر می رسد که تظاهرات روز یک شنبه، پس از سرکوبی احتجاج کنندگان در اعتراض به برکناری محمد مرسی در ماه اگست، بزرگترین تظاهرات در آن کشور باشد.

در ماه های گذشته جنبش احتجاج کنندگان از برگردان رییس جمهور به قدرت به یک موضع گسترده تر ضد نظامی تمرکز کرده اند.

گزارش: خبرگزاری اسوشیتدپرس
ترجمه حفیظ آصفی
XS
SM
MD
LG