لینک های دسترسی

Breaking News

عید یا جلوگیری از گسترش کروناویروس، کدام یکی مهمتر است؟


شیوع کروناویروس سبب شده است تا شماری از خانواده‌ها در افغانستان از دید و بازدید عیدی خودداری کرده و برای مصوونیت بیشتر در خانه بمانند.

این افراد می گویند که به‌جای تهیۀ شیرینی و میوۀ عیدی تصمیم گرفته اند تا هزینه سفرۀ عیدشان را به افراد نیازمند کمک کنند.

جواد عمید، باشندۀ هرات گفت: "ما عید را متفاوت از دیگر عیدها تجلیل می‌کنیم و قرار نیست به خانه اقوام و خویشان برویم. قرار است در خانه باشیم و عید را تجلیل کنیم،‌ مردم هم سعی کنند تا حد امکان از خانه بیرون نشوند تا چرخه یا زنجیر انتقال ویروس کرونا شکسته شود. "

خانواده عمید، نجات جان مردم و کاهش شمار مبتلایان به بیماری کووید۱۹ را از رسم و عنعات عیدی مهمتر می‌خوانند.

رحیمه عمید می‌گوید که تصمیم گرفته اند تا از طریق تلیفون و شبکه‌های اجتماعی عید را به دوستان و اقارب تبریک بگویند و هزینه دسترخان عید را در بین نیازمندان تقسیم کنند.

فرهاد مجیدی ، یکی از جوانان هرات نیز بجای هزینه کردن بر دسترخان عید ، به ۵۰ کودک خیابانی در این ولایت لباس عیدی و مواد غذایی خریده است تا این کودکان در روزهای عید با حضور در خانه از شر کروناویروس در امان باشند.

داکتران و عالمان دینی نیزحضور در خانه در شرایط کنونی را بهترین گزینه برای جلوگیری از ابتلا به کروناویروس و بروز فاجعه در بین جامعه عنوان می‌کنند.

داکتر آصف کبیر، معاون صحت عامه هرات گفت: "رفت و آمدها و گشت و گذارها موجب خواهد شد ویروس به دروازه خانه هایی که نرسیده توسط افراد آلوده یا منابع آلوده برسد و بهترین روند مبارزه در جریان این روزها اینست که همه مردم در خانه خود باقی بمانند. "

عبدالخالق هروی، رییس حج و اوقاف هرات نیز از مردم خواست تا بدون ضرورت از خانه بیرون نشوند. او گفت: "بیرون شدن بیجا باعث می‌شود تا ویروس به دیگران انتقال پیدا کند که از نگاه دین اسلام یک کار غیر مسوولانه و ناروا است. "

با این حال آنچه نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد، آمادگی شمار زیادی از مردم برای تجلیل عید همانند گذشته است؛ کسانیکه با وصف آگهی از خطر ویروس کشندۀ کووید۱۹ هم‌چنان به رفت و آمدهای عیدی ادامه می‌دهند.

XS
SM
MD
LG