لینک های دسترسی

Breaking News

توقف حرکت های مدنی ائتلاف بزرگ ملی افغانستان


دفتر کمیسیون مستقل انتخابات بلخ
دفتر کمیسیون مستقل انتخابات بلخ

ائتلاف بزرگ ملی أفغانستان گفته است که پس از اعلام کمیسیون مستقل انتخابات مبنی بر استفاده از سیستم بایومتریک در روز انتخابات، حرکت های مدنی خود را علیه آن کمیسیون متوقف کرده اند.

همایون همایون، معاون ولسی جرگه و عضو ایتلاف بزرگ ملی روز دوشنبه به نمایندگی از این ایتلاف، گفت که آنان از تصمیم حکومت افغانستان و کمیسیون انتخابات در مورد نظارت جدی احزاب و جامعه مدنی از انتخابات پارلمانی و استفاده از سیستیم بایومتریک در این روند، استقبال می‌ کنند و با حسن نیت، حرکت‌های مدنی شان را متوقف می‌سازند.

عبدالله عبدالله، رئیس اجراییه افغانستان چند روز قبل اعلام کرد که در انتخابات پارلمانی از سیستم بایومتریک استفاده می‌‍شود.

به دنبال آن، کمیسیون مستقل انتخابات با تایید این مسأله، گفت که ۷۰ درصد مطالعات خویش را در این مورد انجام داده و در هفته جاری پس تکمیل مطالعات، نتایج را اعلام می‌کند.

عبدالله عبدالله، رئیس اجراییۀ حکومت افغانستان، چند روز پیش از استفادۀ سیستم بایومتریک در انتخابات خبر داد.
عبدالله عبدالله، رئیس اجراییۀ حکومت افغانستان، چند روز پیش از استفادۀ سیستم بایومتریک در انتخابات خبر داد.

آقای همایون از کمیسیون مستقل انتخابات خواست تا سیستم انتخاباتی را نیز مطابق به طرح آنان تغییر دهد؛ اما او این خواست را مانند گذشته با جدیت مطرح نساخت.

این عضو پارلمان افغانستان در مورد استفاده از سیستم بایومتریک در انتخابات گفت "از حکومت وحدت ملی و کمیسیون مستقل انتخابات درخواست می‌کنیم که هرچی زودتر جزئیات میکانیزم تطبیق بایومتریک و زمینه سازی نظارت را به مردم افغانستان اعلام کند".

روز دوشنبه، دفتر کمیسیون انتخابات در ولایت کندهار نیز باز شد.

این در حالیست که ذبیح الله سادات، معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که هنوز مطالعات آنان در مورد چگونگی استفاده از سیسیتم بایومتریک در انتخابات پارلمانی تکمیل نشده است و تصمیم نهایی خویش را در این مورد تا دو روز آینده اعلام می‌کنند.

آقای سادات علاوه کرد"در یک یا دو روز دیگر مطالعات ما تکمیل می‌شود و بعد از آن اعلام خواهد کردیم که در انتخابات آینده ولسی جرگه به کدام شیوه از این سیستم استفاده می‌شود و چقدر مقدور است که ما بتوانیم انتخابات ولسی جرگه را به اساس سیستم بایومتریک برگزار کنیم".

هواداران این ایتلاف، پس از آنکه حکومت خواست‌های شان را نپذیرفت چندین دفتر ولایتی کمیسیون را بستند؛ اما تعدادی از آنان، از سوی نیروهای افغان باز شد و فقط دفتر ولایتی کمیسیون در کندهار تا روز دوشنبه مسدود مانده بود.

در روز انتخابات پارلمانی، در سراسر افغانستان ۲۱ هزار محل رأی دهی فعال خواهد بود و کمیسیون انتخابات در صورت استفاده از سیستم بایومتریک، مکلف خواهد بود که این مراکز را با تکنالوژی بایومتریک، مجهز سازد.

به گفته مقام‌های کمیسیون انتخابات، یک شرکت آلمانی مسؤولیت فرا آوری تکنالوژی بایومتریک را در انتخابات افغانستان به عهده گرفته است.

عمده ترین انتقاد نهادهای ناظر بر کمیسیون انتخابات اینست که در کمتر از یک ماه باقی مانده به انتخابات پارلمانی کمیسیون انتخابات با دشواری خواهد توانست که از سیسیتم بایومتریک در این انتخابات استفاده کند.

بربنیاد تقویم زمانی که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام شده، انتخابات پارلمانی در ۲۸ میزان سال روان خورشیدی برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG