لینک های دسترسی

Breaking News

مکثی بر رویداد های دور دوم انتخابات ریاست جمهوری


نورستانی: حضور مردم در ولایات بیشتر بود
نورستانی: حضور مردم در ولایات بیشتر بود
یوسف نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان عصر روز شنبه گفت که حدود هفت میلیون افغان در دور دوم انتخابات شرکت کردند.

آقای نورستانی خاطرنشان کرد که اشتراک کنندگان دور دوم رای دهی، در مقایسه با کابل در ولایات بیشتر بود.

به گفتۀ وی، در این دور ۳۷ درصد زنان و ۶۳ درصد مردان شرکت کردند. رئیس کمیسیون مستقل انتخابات از کاندید ها و حامیان آنان خواست تا "پیش داوری نکنند."

پیش از آن، آقای نورستانی‌،‌ ساعت هفت صبح نخستين برگۀ رأی‌ را به صندوق ريخت و از مردم خواست تا در اين روند اشتراك كنند.

حامد كرزی، رئيس جمهور افغانستان پس از رأی ‌دهی‌ در ليسۀ‌ امانی‌ نيز از مردم خواست تا با اشتراك در اين روند، آيندۀ‌ افغانستان را بهبود بخشند.

اشرف غنی‌ احمد زی،‌ نامزد اين انتخابات پس از ريختن رأی‌ در ليسۀ‌ حبيبيه در كابل گفت كه قوت های‌ امنيتی‌ بايد بيطرفی‌ شان را حفظ كنند و همچنان از مخالفان خواست تا در اين روند اشتراك ورزند.

از سوی‌ هم،‌عبدالله عبدالله،‌ نامزد ديگر انتخابات رياست جمهوری‌ خواهان عدم مداخلۀ‌ مقامها در روند رأی‌ دهی‌ شد و از بابت تقلب در اين انتخابات ابراز نگرانی‌ كرد.

پایان رای دهی

زمان رأی‌ گيری ساعت چهار عصر در سرتاسر افغانستان خاتمه یافت و روند شمارش آرأ نيز نخست در مزار شريف آغاز شد و اين كار در تمام ولايات افغانستان جريان دارد.

به اساس گفته های کمیسیون مستقل انتخابات، پس از بررسی شکایات انتخاباتی (از تاریخ ۱۵۴ تا ۲۴ سرطان)، نتایج نهایی دور دوم به تاریخ ۳۱ ماه سرطان اعلام می گردد.

پس از اعلام رئیس جمهور جدید، افغانستان شاهد نخستين انتقال قدرت سياسی‌ در نتيجۀ مشارکت مستقيم مردم خواهد بود.

رأی گيری پيروزمندانۀ‌ دور دوم انتخابات منجر به پايان دورۀ‌ كاری رئيس جمهور كرزی و انتخاب جاگزين او از بين دو نامزد – عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی – خواهد شد.

حنيف جان، ‌باشندۀ شهر كابل كه ۹۰ سال عمر دارد به صدای امريكا گفت كه بدون هراس از تهديد ها و خطر به مركز رأی دهی‌ آمده تا به نامزد مورد نظر خود رأی دهد و برای‌ نسل آينده الهام بخشد كه رهبر آيندۀ‌ شان را با كاربرد برگۀ‌ رأی‌ انتخاب كنند.

رويداد های امنيتی‌

رأی گيری روز شنبه، هر چند بدون کدام رویداد شدید امنیتی به پایان رسید اما در آخرین ساعات رای دهی، چهار مهاجم مسلح در حوزۀ سوم امنیتی شهر کندهار وارد یک منزل ملکی شده و از بم دستی و شلیک سلاح خفیف و نیمه ثقیل پرداختند.

خبرنگار رادیوآشنا از محل گزارش داد که نخست نیرو های امنیتی اطراف ساختمان را محاصره کرده و تلاش ورزیدند بااستفاده از ملاامامان حمله کنندگان را از تصمیم شان منصرف سازد.

اما عبدالرازق، قوماندان امنیۀ کندهار پس از ختم روند رای دهی گفت که وساطت ملا امامان کارگر نیافتاد و نیرو های امنیتی دست به حملۀ متقابل زدند.

جزییات بیشتری در رابطه ارایه نشده است.

در قریۀ قصبۀ شهر جلال آباد، تعداد چندی از افراد علیه یکتن از اعضای پارلمان افغانستان که به گفتۀ اعتراض کنندگان با توصل به زور مردم را وادار می کرد تا به یکی از کاندید های مشخص رای دهد، دست به اعتراض زدند.

از سوی دیگر، در برخی از نقاط افغانستان واقعات كوچك، مانند كمبود اوراق رأی‌ دهی،‌ تنش بين هواخواهان دو نامزد،‌ و چند انفجار و اصابت راكت نیز گزارش شده است.

در همین شهر، بر تعدادی از اطفال که با خود تصاویر یکتن از کاندید ها را انتقال می دادند گلوله باری صورت گرفت. در آن رویداد تعدادی از اطفال کشته و مجروح شده است.

واکنش کاندید ها

پس از ختم روند رای دهی، عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی در برابر خبرنگاران قرار گرفته و ضمن ستایش از سهمگیری فعال مردم در دور دوم انتخابات، تلاش های نیرو های امنیتی را برای تامین امنیت مردم قدر دانی کردند.

عبدالله عبدالله گفت که در جریان رای دهی، ناظرین آن ستاد کشته داده است.

آقای عبدالله، مشروعیت حکومت آیندۀ افغانستان را عملکرد درست "کمیسیون مستقل انتخابات تعین می کند."

او گفت که مردم در انتظار نتایج اند و "نتایج روشن است". آقای عبدالله علاوه کرد که مردم ثابت کردند که حقوق دموکراتیک شان را می شناسند.

اشرف غنی احمدزی، در کنفرانس خبری گفت "مردم وظیفۀ خود را انجام دادند."

اکنون، به گفتۀ آقای احمدزی، "مسؤولیت و وظیفۀ کمیسیون مستقل انتخابات است تا با امانت داری، رای های مردم را شمارش کرده و نتایج آن را اعلام کند."

آقای غنی می گوید پنجاه هزار ناظر را در مراکز مختلف گمارده بودند و ستاد انتخاباتی آنان شاهد تقلب و تخطی بوده اند. او از کمیسیون مستقل انتخابات خواست تا تقلب های انجام شده در انتخابات را با جدیت پیگیری کند.

آقای احمدزی گفت که با کمال حوصله مندی منتظر اعلام نتایج خواهند بود.

کمبود اوراق یا تلاش برای تقلب

گزارش های از کمبود اوراق رای دی در ولایات بامیان، دایکندی، لیسۀ زرغونه انا در شهر کندهار، هرات و کابل گزارش شده است.

در یکی از رویداد های عمدۀ امنیتی، پولیس کابل، دو موتر مملو از مواد رای دهی را در مربوطات شهر کابل توقف داد.

ظاهر ظاهر، قوماندان امنیۀ کابل به خبرنگاران گفت که پس از توقف موتر ها، ضیاالحق امرخیل، رئیس دارالانشا کمیسیون مستقل انتخابات به خاطر رهایی موتر و مواد انتخاباتی به زور متوصل شده است.

آقای ظاهر گفت که نباید هیچ مواد انتخاباتی بدون در میان گذاشتن پولیس به جای انتقال یابد. قوماندان امنیۀ کابل ادعا می کند که "هدف از انتقال این مواد تقلب بوده و آنان تصمیم دارند موتر ها را به کمیسیون مستقل انتخابات تسلیم می دهند تا در مورد تصمیم بگیرد."

اما آقای امرخیل می گوید، کمیسیون مستقل انتخابات در برخی از ولایات به کمبود مواد رای دهی مواجه شده و تصمیم بر آن شد تا مواد اضافی را به ولسوالی سروبی انتقال دهند.

رئیس دارالانشای کمیسیون انتخابات می گوید "این اقدام پولیس را تقبیح کرده و از رئیس جمهور و ارگان های زیربط می خواهیم تا در رابطه تحقیق کنند."

افغانها باوجود تهديدهای‌ زياد و نگرانی‌ از تقلب در روند رأی‌دهی‌ پای‌ صندوق های رأی رفتند.

دو نامزد انتخابات رياست جمهوری در حالی‌ از تقلب نگران اند كه محمد يوسف نورستانی،‌ رئيس كميسيون مستقل انتخابات در يك نشست خبری‌ گفت كه احتمال تقلب در اين انتخابات نسبت به دور نخستين كمتر می‌ باشد

عکس هایی از مشارکت مردم در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری
XS
SM
MD
LG