لینک های دسترسی

Breaking News

الکتورل کالج نتایج انتخابات امریکا را رسماً تایید می‌کند


هیات‌های‌ انتخاب کنندۀ رییس جمهور یا الکتورل کالج روز دوشنبه ۱۴ دسمبر (۲۴ قوس) در واشنگتن دی سی و تمام ایالت‌های امریکا جلسۀ رای‌گیری برگزار کرده و پیروزی جو بایدن را در انتخابات ریاست جمهوری سوم نومبر رسماً تایید می‌کنند.

بر اساس قانون، رقابت انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده تا زمانی نهایی نیست که الکتورل کالج پیروزی یکی از نامزدان را تایید کند.

شمار آرای انتخاباتی هر ایالت برابر به تعداد نمایندگان و سناتوران آن ایالت در کانگرس ایالات متحده است. بر این اساس مجموع آرای انتخاباتی که در رای‌گیری الکتورل کالج به کار برده می‌شود ۵۳۸ رای است؛ یعنی ۴۳۸ عضو مجلس نمایندگان و ۱۰۰ عضو مجلس سنا.

نتایج رای‌گیری کالج الکتورل به کانگرس ایالات متحده فرستاده شده و پس از شمارش، در جلسۀ مشترک مجلس نمایندگان و مجلس سنا که به تاریخ ششم جنوری برگزار می‌شود و ریاست آن را مایک پنس، معاون ریاست جمهوری امریکا به عهده دارد، اعلان می‌شود.

برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، یکی از نامزدان باید کم از کم ۲۷۰ رای انتخاباتی را کسب کند. بر اساس شمارش آرا، جو بایدن در انتخابات سوم نومبر ۳۰۶ و دونالد ترمپ ۲۳۲ رای انتخاباتی را کسب کرده است.

رای‌گیری الکتورل کالج، امسال توجه زیادی را به خود جلب کرده است، زیرا دونالد ترمپ از پذیرفتن شکست خود و پیروزی جو بایدن در انتخابات سوم نومبر ابا ورزیده و بدون ارایۀ مدارک و شواهد ادعا کرده است که در انتخابات به سود بایدن تقلب صورت گرفته است.

اما پیش از این دونالد ترمپ گفته بود که اگر الکتورل کالج پیروزی آقای بایدن را در انتخابات تایید کند، وی نیز نتایج انتخابات را خواهد پذیرفت.

الکتورل کالج محصول سازگاری‌ها در زمان تدوین قانون اساسی ایالات متحدۀ امریکا است. در آن زمان گروهی خواستار آن بودند تا رییس جمهور بر اساس اکثریت آرا انتخاب شود و گروهی دیگر با این امر مخالفت کرده و پافشاری داشتند که یک هیات با صلاحیت رییس جمهور را برگزیند.

این ساختار انتخاباتی سبب شده است که کم از کم در پنج انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ایالات متحدۀ امریکا، نامزدی که رای کمتر گرفته است، برندۀ انتخابات شود که تازه ترین مورد آن پیروزی دونالد ترمپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ بود.

XS
SM
MD
LG