لینک های دسترسی

Breaking News

کمبود برق در کابل و فشار اقتصادی آن بر مردم


کمبود برق در فصل زمستان باعث شده است که هزینه‌های دکاندارن و کسبه کاران بیشتر شده و قیمت کالاها، اجناس و خدمات نیز افزایش پیدا کند.

در کابل، مشکل کمبود برق به حدی است که گاهی شهروندان کمتر از شش ساعت در شبانه روز برق دارند.

بهروز محمدی که در کابل مالک یک آرایشگاه مو است کمبود برق را دلیل عمدۀ افزایش نرخ خدمات به مشتریان می داند.

آقای محمدی به صدای امریکا می گوید "نرخ سلمانی‌ها در تمام فصل‌ها ثابت است، اما هزینه در فصل زمستان بالا می‌رود، زیرا مجبور می‌شویم برای پاسخگویی به نیاز مشتریان جنراتور را روشن کنیم."

به گفته آقای محمدی، استفاده از "اتوی مو"، "سشوار" و سایر وسایل آرایشی در آرایشگاه نیاز به برق دارد. او می گوید که در نبود برق روزانه به طور اوسط ۵۰۰ افغانی برای خرید تیل جنراتور مصرف می کند.

عبدالرحمان، مسوول یک آموزشگاه خصوصی کمپیوتر و زبان انگلیسی در کابل می‌گوید که در فصل زمستان برای دایر کردن صنف های کامپیوتر مجبور است از جنراتور استفاده کند که در نتیجۀ آن گاهی تکمیل هزینه‌های آموزشگاه خارج از توانش است.

محمد علی دیگر شهروند کابل نیز با شکایت از کمبود برق می گوید که برق معمولا ساعت ۱۰ شب وصل می‌شود که همه در این وقت خوابند و به هیچ دردی نمی خورد.

افزایش قیمت تیل

با آغاز فصل زمستان و کمبود انرژی برق در کابل، قیمت مواد نفتی در بازارهای کابل نیز افزایش می یابد.

شهروندان کابل می‌گویند که تیل فروشان در فصل زمستان از ناگزیری مردم سوء استفاده کرده و قیمت تیل را افزایش می‌دهند.

بهروز محمدی می‎‌گوید که اکنون قیمت یک لیتر تیل ۵۰ افغانی است، اما در ماه‌های پیش به ۵۷ افغانی نیز رسیده بود؛ در حالیکه قیمت یک لیتر تیل در سایر فصل‌های سال در بازارهای شهر کابل، بین ۴۰ تا ۴۵ افغانی است و کمتر دچار نوسان میشود.

مطیع الله، یکی از تیل فروشان شهر کابل می‌گوید که در فصل زمستان مشتریانش افزایش می یابد. او می گوید که در سایر فصل‌ها فروشاتش حدود ۱۲۰ لیتر تیل در روز است، اما در زمستان روزانه بیشتر از ۱۷۰ لیتر تیل به فروش می‌رساند.

انتقاد از حکومت

مقامات وزارت انرژی و آب و شرکت برشنا، همه ساله به شهروندان کشور وعده می‌دهند که مشکلات کمبود برق را کاهش خواهند داد اما شهروندان می‌گویند که بی برقی هر سال نسبت به سال قبل افزایش یافته و مقامات حکومت به وعده‌های که به مردم می‌دهند، عمل نمی‌کنند.

عبدالرحمان، مسوول یک آموزشگاه خصوصی می‌گوید "کدام وعده در این کشور عملی شده که وعده برشنا عملی شود، کلش دروغ و مردم فریبی است."

با وجود انتقادات زیاد شهروندان کابل، مسوولان شرکت برشنا اعلام کرده‌ اند که به دلیل افزایش مشترکان و ثابت بودن مقدار برق کابل، مشکلات کمبود برق کاهش نیافته وهم اکنون شهر کابل بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میگاوات برق کمبود دارد.

XS
SM
MD
LG