لینک های دسترسی

Breaking News

اتصال مغز انسان با چیپ؛ آزمایشات تا شش ماه آغاز می‌شود


ایلن ماسک، ملیاردر امریکایی که مالک چندین شرکت به شمول شرکت نیورالینک (Neuralink) است، گفته است که این شرکت آزمایشات بالینی انسانی چیپ‌های مغزی بی‌سیم (brain chip) را طی شش ماه آینده آغاز خواهد کرد.

نیورالینک در حال انکشاف یک چیپ مغزی است که به گفتهٔ این شرکت می‌تواند بیماران ناتوان را قادر به حرکت و برقراری مجدد ارتباط کند. آقای مسک روز چهارشنبه ۳۰ نومبر (نهم قوس) اضافه کرده که این چیپ برای بازیابی بینایی نیز کار گرفته خواهد شد.

شرکت نیورالینک در سال‌های اخیر آزمایشات بالینی را بر حیوانات انجام داده و اکنون به دنبال مجوز آزمایشات بالینی بالای انسان‌ها از ادارهٔ غذا و داروی ایالات متحده است.

قرار بود این آزمایشات به تاریخ ۳۱ اکتوبر آغاز شود، اما مسک گفت که شاید انکشاف این چیپ‌ها به شدت آهسته به نظر برسد اما به گفتۀ وی "ما می‌خواهیم فوق العاده مراقب باشیم و مطمین شویم که قبل از قرار دادن آن در انسان این آله به خوبی کار می‌کند. "

ادارهٔ غذا و داروی ایالات متحده تاکنون در مورد این آزمایشات اظهار نظر نکرده است.

مسک گفت که دو کاربرد ابتدایی این دستگاه بازگرداندن بینایی و فعال کردن حرکات عضلی افرادی است که قادر به انجام آن نیستند. او افزود: "حتا اگر کسی هرگز بینایی نداشته باشد، مثل اینکه نابینا به دنیا آمده است، ما معتقدیم که می‌توانیم بینایی چنین افراد را بازیابی کنیم. "

سال گذشته این شرکت نمایشی از این چیپ‌ها را ارایه کرد که در آن یک میمون با استفاده از این چیپ یک بازی کمپیوتری را انجام می‌داد.

مسک که مالک رسانهٔ اجتماعی تویتر، رییس اجراییهٔ شرکت موترسازی تسلا و شرکت فضایی اسپیس اکس (SpaceX) نیز است، در سال ۲۰۱۶ شرکت نیورالینک را ایجاد کرد.

او می‌خواهدچیپی بسازد که به مغز اجازه می‌دهد دستگاه‌های الکترونیکی پیچیده را کنترول کند و در نهایت به افراد مبتلا به فلج اجازه دهد تا عملکرد حرکتی خود را بازیابند و بیماری‌های مغزی مانند پارکینسون، جنون و الزایمر(زوال عقل) را درمان کنند. او همچنین از ترکیب مغز با هوش مصنوعی صحبت می‌کند.

پیش از این شرکت سنکرون (Synchron) در سال ۲۰۲۱ مجوز قانونی نصب چیپ در انسان را در ایالات متحده بدست آورده و در ماه جولای سال جاری برای نخستین بار بالای یک مریض در امریکا آزمایش کرد. این شرکت همچنان مطالعات بالای چهار نفر در آسترالیا را تکمیل کرده است.

XS
SM
MD
LG