لینک های دسترسی

Breaking News

حملات مرموز بر مغز امریکایی‌ها؛ کدام سلاح کار گرفته می‌شود؟  


ادارهٔ جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده برای حل معمایی که روسای جمهور پیشین این کشور را مضطرب کرده بود، زیر فشار قرار گرفته است.

این مشکل مرموز است، اما سوال در اینجاست که آیا یکی از دشمنان امریکا برای حمله بر مغز دپلومات‌ها،‌ جاسوسان و پرسونل نظامی ایالات متحده از تسلیحات امواج رادیویی یا امواج کوچک الکترومقناطیسی استفاده می‌کند؟

افرادی که گمان می‌ر‌ود متاثر شده اند، از سردردی، گنگسیت و علایم ناشی از ضربات مغزی شکایت دارند و برخی از آنان ماه‌ها تحت تداوی قرار گرفته اند. برخی از آنان گفته اند که پیش از آغاز این علایم در بدن شان، صدای بلندی را شنیده اند.

ارقام این گونه حملات در حال افزایش است و قانونگذاران امریکایی و آنانی که در اثر این حملات صدمه دیده اند، خواهان پاسخ به این معما اند.

با آنهم، دانشمندان و مقامات دولتی تا اکنون معتقد نیستند که کی می‌تواند در عقب این حملات باشد. این نیز واضح نیست که آیا تجهیزات نظارتی در عقب علایم این بیماری‌ها قرار دارد یا در واقع حملاتی است که علیه امریکایی ها انجام می‌شود.

اگر واضح شود که این کار دشمنان است، ایالات متحده پاسخ قاطعانه‌ای ارایه خواهد کرد.

این مشکل مغزی را "سندروم هاوانا" نامیده اند،‌ به دلیل این که در سال ۲۰۱۶ برای نخستین بار کارمندان سفارت امریکا در کیوبا را متاثر کرد.

در حال حاضر حد اقل ۱۳۰ مورد این مشکل صحی در دفاتر دولتی تحت تحقیق شورای امنیت ملی قرار دارد.

یک مقام دفاعی امریکا بدون ذکر نامش گفته است که امسال ده‌ها مورد تازهٔ این بیماری گزارش شده است.

دو مورد احتمالی که نگرانی‌ها را بیشتر ساخته است در واشنگتن گزارش شده، به شمول ماه نومبر سال گذشته زمانی که یک مقام دولتی در نزدیکی قصر سفید از گیج شدن‌اش گزارش داد.

افزایش احتمالی این قضایا را نخست نیویارک تایمز گزارش داد و حادثهٔ نزدیک قصر سفید را شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان نشر کرد.

مارک زاید،‌ وکیل در شهر واشنگتن که از چندین فرد متاثر نمایندگی می‌کند به اسوشیتدپرس گفته است که او به اسنادی از ادارهٔ‌ امنیت ملی دست یافته که در آن در مورد احتمال موجودیت اسلحهٔ امواج کوچک مقناطیسی در یک "کشور متخاصم" ذکر شده است.

او گفته است که این معلومات به سال‌های ۱۹۹۰ بر می‌گردد و در آن گفته شده است که از این اسلحه برای ضعیف ساختن، ارعاب یا کشتن دشمنان در یک مدت زمانی به کار گرفته می‌شود.

کرس میلر، سرپرست وزارت دفاع امریکا در ادارهٔ دونالد ترمپ، یک تیم کاری را در پنتاگون ایجاد کرد تا در مورد این حملات مظنون تحقیق کنند.

این در حالی است که ویلیم برنز، رییس ادارهٔ استخبارات امریکا به کانگرس گفت که تحقیقات در این خصوص را اولویت‌ خواهد بخشید.

در جریان معاینات شواهدی از جراحات رشته‌های عصبی در برخی از متاثر شدگان یافته شده است؛ آسیبی که ممکن در اثر امواج رادیویی به میان آمده باشد.

با آنهم، برخی از دانشمندان به این باور اند که مغز انسان‌ها برخی اوقات سکته‌های کوچک را تجربه می‌کند. آنان می‌گویند که اگر چنین اسلحه وجود داشته باشد، باید بسیار بزرگ و سنگین باشد و امکان ندارد کسی آنرا به گونهٔ پنهانی انتقال دهد.

قانونگذاران هر دو حزب بر ادارهٔ‌ آقای بایدن فشار آورده اند تا این موضوع را جدی بگیرد.

برای تقویت کمک‌های مالی برای افرادی که از این مشکل رنج می‌برند، لایحه‌ای نیز هفته‌ٔ گذشته پیشنهاد شد.

XS
SM
MD
LG