لینک های دسترسی

Breaking News

مکرون برندۀ انتخابات فرانسه شد


صدراعظم فرانسه طی یک اعلامیه ای از برنده شدن امانوئل مکرون در انتخابات ریاست جمهوری آن کشور خبر داد.

این اولین بار در تاریخ فرانسه است که هیچ یک از دو نامزد در مرحله دوم رای گیری به احزاب عمده و بر سر اقتدار تعلق نداشتند و در نهایت آقای مکرون که بر خلاف رقیب انتخاباتی اش، خانم مارین لوپن، خواهان وحدت اتحادیه اروپا و تجارت آزاد است.

پیروزی آقای مکرون در انتخابات ریاست جمهور فرانسه تاریخی پنداشته می شود و بسیاری به این باور اند که ریاست جمهوری وی نقطۀ عطف در سیاست گذاری های فرانسه خواهد بود.

پیروزی آقای مکرون موجب آرامش کشور های عضو اتحادیۀ اروپا نیز خواهد شد، زیرا این کشور ها نگران برنده شدن خانم مارین لوپن بودند، زیرا وی می خواست فرانسه مثل بریتانیا از اتحادیۀ اروپا، بیرون شود.

مکرون ۳۹ ساله که در گذشته بانکدار سرمایه‌گذاری بود، برای مدت دو سال به حیث وزیر اقتصاد فرانسه ایفای وظیفه کرد. آقای مکرون جوانترین رئیس جمهور فرانسه در تاریخ معاصر آن کشور خواهد بود.

آقای مکرون که در سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ وزیر اقتصاد فرانسه بود، از حکومت به رهبری فرانسوا هولاند، کنار رفت تا به صورت مستقل در انتخابات ریاست جمهور آن کشور اشتراک کند.

آقای مکرون پس از اعلام نتایج اولیۀ آرا به خبرگزاری فرانسه گفت که "فصل تازۀ امید و اعتماد در فرانسه، آغاز شد."

دقایق بعد، خانم لو پن، رقیب انتخابات آقای مکرون، به شماری از حامیان اش در شرق شهر پاریس، پایتخت فرانسه، گفت که مردم فرانسه رئیس جمهور جدید شان را انتخاب کردند و تاکید کرد که فرانسوی ها به ادامۀ "روند کنونی" در آن کشور رای دادند.

خانم لوپن گفت که " با مکرون تماس تیلفونی گرفتم، زیرا در ذهن خود بهترین منافع را برای فرانسه می خواهم و برایش بهترین تمنیات را آرزو کردم."

خانم مارین لو پن فقط ۳۵ در صد آرای انتخابات ریاست جمهور فرانسه را به دست آورد
خانم مارین لو پن فقط ۳۵ در صد آرای انتخابات ریاست جمهور فرانسه را به دست آورد

پیروزی مکرون که طرفدار وحدت اتحادیۀ اروپا است، ممکن امکان تقویت اتحادیۀ اروپا را در قبال داشته باشد.

بسیاری از رای دهندگان به دلیل موقفگیری های سیاسی آقای مکرون از وی حمایت نکردند، بلکه رای دهندگان فقط می خواستند تا خانم لو پن پیروز نگردد، زیرا به باور آنان، خانم لو پن سابقۀ "ضد یهودیت و نژاد پرستی" دارد.

آقای مکرون پس از پیروزی در انتخابات یکشنبه خطاب به حامیان اش گفت که وی در در ساحات که با رقیب اش اختلاف نظر داشت، آگاهی دارد و نظریات متفاوت و مخالف را احترام می گذارد، اما تاکید کرد آنچه را در جریان کمپاین انتخاباتی گفته است، عملی خواهد کرد.

واکنش بین المللی

در اولین واکنش بین المللی، دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، از طریق صفحۀ تویتر اش پیروزی آقای مکرون را تبریک گفت و تاکید کرد که انتظار دارد تا با وی کار کند.

تریسا می، صدراعظم بریتانیا، نیز گفته است که از پیروزی آقای مکرون با گرمی تبریکی گفته است و انتظار دارد تا با وی در یک سلسله مسایلی که در اولویت هر دو کشور قرار دارد، یکجا کار کند.

هیلری کلنتن، نامزد پیشین ریاست جمهوری ایالات متحده، نیز گفته است که پیروزی آقای مکرون، "پیروزی برای فرانسه، اتحادیه اروپا و جهان" است. خانم کلتن همچنین گفته است کسانیکه در دموکراسی مداخله می کنند، باید شکست داده شوند. اشارۀ خانم کلنتن ممکن به اتهامات علیه روسیه باشدکه گفته می شود در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده دخالت کرده و احتمال آن می رفت تا در انتخابات کشور های اروپایی نیز دخالت کند.

حامیان آقای مکرون حین تجلیل از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه
حامیان آقای مکرون حین تجلیل از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

چالش فوری آقای مکرون انتخابات پارلمانی ماه آینده در فرانسه است تا اکثریت کرسی های پارلمان را به نفع خود رقم بزند، زیرا حزب سیاسی وی کمتر از یک سال قبل پایه گذاری شده است.

پالیسی مکرون در برابر روسیه

آقای مکرون در جریان مبارزات انتخاباتی اش گفته بود که در برابر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، ایستادگی خواهد کرد. اما در عین حال، گفته بود که با رهبران روسیه یکجا کار خواهد کرد—به خصوص در جنگ در برابر گروه دولت اسلامی یا داعش، تندروانی که حملات دهشت افگنی را در فرانسه نیز راه اندازی کرده اند.

با خروج بریتانیا از اتحادیۀ اروپا که در سال ۲۰۱۹ میلادی نهایی خواهد شد، آقای مکرون یگانه کشور عضو اتحادیۀ اروپا است که سلاح هسته ای دارد و در عین حال عضو دایمی شورای امنیت ملل متحد است.

XS
SM
MD
LG