لینک های دسترسی

Breaking News

انتهای یک عصر؛ اقتدار ۱۶ سالۀ مرکل در آلمان به پایان رسید


انگلا مرکل، که در ۲۲ نومبر ۲۰۰۵ به صفت صدر اعظم آلمان انتخاب شده بود، پس از ۱۶ سال تصدی این سمت نام خود را ثبت تاریخ کرده است.

خانم مرکل ۶۷ ساله به خاطر ارتقای جایگاه و نفوذ آلمان در عرصۀ جهانی، تلاش برای حفظ تمامیت اتحادیه اروپا، مدیریت موفقانۀ چندین بحران و الگو بودن برای زنان، کارنامۀ برجستۀ سیاسی از خود برجاگذاشته و شهرت زیادی هم در بیرون و هم در داخل آلمان کمایی کرده است.

قرار است اولاف شولتز، سر از روز چهارشنبه هشتم دسمبر (۱۷ قوس) به صفت صدر اعظم جدید آلمان به کار آغاز کند.

مرکل که در رشتۀ فزیک دکتورا دارد، در آلمان شرق رشد کرد و پس از شکستن دیوار برلین و اتحاد آلمان شرق و غرب، به سیاست رو آورد.

صدارت ۱۶ سالۀ خانم مرکل با دورۀ کاری چهار رییس جمهور امریکا، چهار رییس جمهور فرانسه، پنج صدر اعظم آلمان و هشت صدر اعظم ایتالیا مصادف بود.

او در بیش از یک و نیم دهۀ گذشته با چهار آزمون بزرگ؛ بحران مالی جهانی، بحران وام در اروپا، بحران مهاجرت ۲۰۱۵-۲۰۱۶ به اروپا و همه‌گیری کروناویروس مقابله کرد.

سودها دیوید ویلپ، معاون نهاد جرمن مارشال فند ایالات متحده به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت: "غیرقابل انکار است که او [مرکل] به آلمان قدرت نرم زیادی بخشید. بدون تردید که او جایگاه آلمان را در عرصۀ جهانی ارتقا داد."

خانم دیوید ویلپ گفت: "زمانیکه او برای بار نخست در سال ۲۰۰۵ به عرصه آمد، مردمان زیادی او را دست کم گرفتند، اما او یکجا با نقش آلمان در جهان، قامت بلند کرد. سایرین در اروپا و فراتر از آن خواهان نقش فعالانه‌تر آلمان در عرصۀ جهانی بودند."

براک اوباما، رییس جمهور پیشین ایالات متحده در یک پیام ویدیویی در آخرین نشست خانم مرکل در اتحادیه اروپا از وی به خاطر کارکرد دور و دراز و پر فراز و نشیب سیاسی اش قدردانی کرد.

پس از الحاق کریمیه به روسیه و حمایت مسکو از جدایی طلبان در شرق اوکراین، انگلا مرکل نیروی محرک وضع تحریم‌های اتحادیه اورپا بر روسیه بود و به گفتۀ خانم دیوید ویلپ، مرکل قادر شد که به نمایندگی از غرب با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه وارد گفتگو شود.

مرکل به صفت سیاستمداری نیز پنداشته می‌شود که برای مشکلات بزرگ جهانی همواره در صدد یافتن راه حل چند جانبه بر می‌آمد.

خانم مرکل گفته است که بحران مالی جهانی و بحران مهاجرت روشن ساخت که جهان برای رسیدگی با این بحران‌ها چقدر به همکاری‌های فرامرزی نیازمند است و چقدر نهادهای بین‌المللی و ساختارهای چند ملیتی برای رسیدگی به آزمون‌های عصر حاضر لازمی است.

اما با این موضع‌گیری، خانم مرکل با دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده روابط دشواری داشت. در نخستین ملاقات خانم مرکل و آقای ترمپ در مارچ ۲۰۱۷ در قصر سفید، زمانیکه خبرنگاران از آن دو خواستند که با هم دست بدهند، انگلا مرکل آهسته از دونالد ترمپ پرسید "می‌خواهی که با هم دست بدهیم؟" اما پاسخی از وی دریافت نکرد.

انگلا مرکل همچنان برچسپ یا لقب "رهبر جهان آزاد" را برای خود نپذیرفت و تاکید داشت که رهبری هرگز به یک فرد یا کشور منوط و مربوط شده نمی‌تواند. با اینحال، وی به عنوان رهبر مهم در اتحادیۀ ۲۷ عضوی اروپا پنداشته می‌شود و به خاطر استقامت به هدف دستیابی به توافقات پس از مذاکرات دور و دراز در آن اتحادیه مشهور است.

زیویر بتل، صدر اعظم لوگزامبورگ به تازگی گفت: "خانم مرکل یک ماشین سازگاری بود. زمانیکه مذاکرات به بن‌بست می‌رسید، او اکثراً راهی را پیدا می‌کرد تا ما را متحد ساخته و کارها را به پیش براند."

این توانمندی خانم مرکل در جولای ۲۰۲۰ باردیگر زمانی آشکار شد که رهبران اتحادیه اروپا روی تخصیص دو تریلیون دالر برای صندوق بهبود از تاثیرات همه‌گیری کروناویروس چهار روز تمام با هم چانه زنی داشتند و به نتیجه نمی‌رسیدند.

شارل میشل، رییس شورای اروپا در ۱۰۷ مین نشست اتحادیه اروپا که آخرین حضور خانم مرکل در این نشست به صفت رهبر آلمان بود، خطاب به انگلا مرکل گفت: "تو یک یادگار جاویدان هستی. نشستی بدون تو مثل روم بدون واتیکان یا پاریس بدون برج ایفل است."

مرکل همواره کوشیده بود تا اتحادیۀ اروپا را به هر اندازه‌ای که ممکن باشد به هم محکم بافت بدهد، اما دایم از منافع آلمان دفاع کرده و در جریان بحران قروض اروپا و بحران مهاجرت به این قاره با یونان، هنگری، پولند و سایر کشورها از سر دعوا و مخالفت پیش آمد.

با آنکه میزان بیکاری در آلمان پایان و وضعیت اقتصادی آن کشور بهتر است، خانم مرکل گفته است که هنوز هم مشکلات حل ناشده و کارهای بزرگ ناتمام را به جاگزین خود واگذاشته است.

خانم مرکل در چند سال گذشته در زمینۀ ترویج انرژی تجدید پذیر و پاک پیشرفت‌هایی داشته است، اما به خاطر عملکرد بطی در خصوص رسیدگی به تغییرات اقلیمی بار بار مورد انتقاد قرار گرفته است.

حکومت ایتلافی شولتز در آلمان گفته است که پس از سال‌ها رکود، خواهان پیشرفت بیشتر آلمان است.

هرچند که خانم مرکل برای ده سال پیهم "قدرتمندترین زن جهان" از سوی مجلۀ فوربس معرفی شده بود، از وی انتقاداتی وجود داشت که برای برابری جنسیتی مصرانه نمی‌کوشد.

جورج دبلیو بش، رییس جمهور پیشین ایالات متحده که با گرهارد شرویدر، صدر اعظم پیشین آلمان به خاطر تهاجم به رهبری امریکا در عراق روابط پرتنش داشت، در مورد خانم مرکل گفته است: "انگلا آمد و وضعیت را به کلی تغییر داد."

آقای بش در ماه جولای در مصاحبه با دویچه وله گفت: "انگلا مرکل به یک موقف بسیار مهم سویه و وقار بخشید و تصامیم بسیار دشواری گرفت...و این کار را بر مبنای اصول انجام داد...او یک رهبر دلسوز و زنی است که از رهبری کردن نمی‌ترسید."

XS
SM
MD
LG