لینک های دسترسی

Breaking News

دیدار رهبران روسیه و ترکیه؛ پوتین از توانمندی انقره برای سازش ستایش کرد


ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در دیدار با رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه از توانمندی انقره برای سازش ستایش کرد.

آقای پوتین که روز چهارشنبه ۲۹ سپتمبر (هفتم میزان) از آقای اردوغان در شهر تفریحی سوچی میزبانی‌ می‌کرد، با اشاره به اختلافات مسکو و انقره گفت: "مذاکرات بعضا دشوار است-اما در نهایت نتیجۀ مثبت در پی دارد."

رییس جمهور روسیه گفت که دو کشور "راه یافتن سازش مطلوب برای هر دو طرف را یاد گرفته اند."

رجب طیب اردوغان که همواره با همتای روسی اش ملاقات می‌کند، ابراز عقیده کرد که با گذشت هر روز "حفظ روابط مستحکم‌‎تر ترکیه و روسیه" برای دو کشور سود به بار می‌آورد.

با اینحال، روابط روسیه و ترکیه به گونۀ تاریخی پیچیده بوده و با وصف اختلافات و رقابت‌های منطقه‌ای، هر دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و علایق استراتیژیک نقاط مشترک داشته اند.

در سال‌های اخیر، روسیه و ترکیه در دو قطب مخالف جنگ داخلی سوریه قرار داشته اند؛ مسکو از بشارالاسد، رییس جمهور سوریه و انقره از مخالفان بشار‌الاسد حمایت می‌کنند.

مسکو و انقره سال گذشته به توافق آتش‌بس در شهر ادلب سوریه دست یافتند که آخرین ساحۀ زیر تصرف جهادی‌ها و جنگجویان مخالف بشارالاسد در شمالغرب سوریه پنداشته می‌شود.

رییس جمهور اردوغان به اشاره به این توافق گفت: "گام‌هایی را که با روسیه در پیوند با سوریه برداشتیم حایز اهمیت فوق العاده زیاد است. صلح در آنجا [سوریه] وابسته به روابط ترکیه-روسیه است."

همچنین سال گذشته در جریان جنگ میان ارمنستان و آذربایجان در قره‌باغ، دو کشور از دو جناح متخاصم، روسیه از ارمنستان و ترکیه از آذربایجان، حمایت کردند.

با وصف این کشیدگی‌ها، تنش روسیه با غرب و روابط نازک ترکیه با متحدانش در پیمان ناتو، مسکو و انقره را به هم نزدیک کرده است.

ترکیه در سال ۲۰۱۹ با نادیده گرفتن مخالفت ایالات متحده، معاملۀ چندین میلیارد دالری خریداری سیستم دافع هوای اس-۴۰۰ را از روسیه امضا کرد؛ معامله‌ای که منجر به وضع تحریم‌های امریکا بر ترکیه شد.

این دو کشور همچنان علایق مهم مشترک اقتصادی به ویژه در زمینۀ گردشگری و صادارت مواد غذایی دارند و به گفتۀ رییس جمهور روسیه سرمایه‌گذاری ترکیه در روسیه به ۱.۵ میلیارد دالر رسیده و سرمایه‌گذاری روسیه در ترکیه به ۶.۵ میلیارد دالر بالغ شده است.

XS
SM
MD
LG