لینک های دسترسی

Breaking News

با وصف هشدار امریکا، ترکیه از روسیه اسلحه خریداری می‌کند


سیستم اس-۴۰۰ که ترکیه آن را از روسیه خریداری کرده است
سیستم اس-۴۰۰ که ترکیه آن را از روسیه خریداری کرده است

بدون در نظرداشت اعتراض و هشدارهای ایالات متحده، رییس جمهور ترکیه گفته است که خریداری دومین سیستم راکتی را از روسیه زیر غور دارد.

رجب طیب اردوغان در مصاحبه با سی بی اس نیوز گفته است که ترکیه در مورد سیستم‌های دفاعی خود، خودش تصمیم می‌گیرد.

پس از آنکه ترکیه سیستم دفاع راکتی اس-۴۰۰ روسی را خریداری کرد، معاملۀ فروش جت‌های جنگی امریکایی اف-۳۵به این کشور لغو شد.

ترکیه عضو پیمان ناتو است و ایالات متحده به شدت مخالف کاربرد سیستم‌های روسی در میان اعضای ناتو بوده و آن را تهدید علیه جنگنده‌های اف-۳۵ می‌داند.

هرچند، ترکیه گفته است که سیستم اس-۴۰۰ روسی را می‌تواند مستقلانه و بدون مدغم کردن به سیستم‌های ناتو کار بگیرد و از اینرو هیچ خطری وجود ندارد.

ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ به خاطر معاملۀ خرید سیستم اس-۴۰۰ روسی، بر اساس "قانون مقابله با دشمنان روسیه از طریق وضع تحریم" تحریم‌هایی را بر ترکیه وضع کرد. این نخستین باری است که یک متحد امریکا بر اساس این قانون تحریم شده است.

آقای اردوغان که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به ایالات متحده آمده بود، پیش از عزیمت از نیویارک به خبرنگاران گفت که روابط انقره-واشنگتن در حکومت جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده آغاز خوبی نداشته است.

رییس جمهور بایدن و رجب طیب اردوغان در حاشیۀ مجمع عمومی ملل متحد با هم دیدار نکردند و از زمان آغاز ریاست جمهوری آقای بایدن، روسای جمهور ترکیه و امریکا فقط یکبار در ماه جون در نشست سران ناتو دیدار و در مورد نقش ترکیه در تامین امنیت و مدیریت میدان هوایی کابل پس از خروج نظامیان خارجی از افغانستان بحث کردند.

پیش از این نیز رییس جمهور اردوغان به رسانه‌های کشورش گفته بود که انقره اگر نیاز داشته باشد، سیستم‌های بیشتر دفاعی را از روسیه خریداری کرده و به گفتۀ وی متخصصان نظامی ترکیه نیز برای ساختن سیستم دفاعی به کار آغاز کرده اند.

افزون بر معاملۀ خریداری جنگ افزار روسی، وضعیت حقوق بشر در ترکیه، حمایت ایالات متحده از جنگجویان کرد سوریه که انقره آنان را دهشت افگنان می‌پندارد، اقامت فتح‌الله گولن در امریکا که به ادعای ترکیه در طراحی کودتای ناکام سال ۲۰۱۶ بر ضد حکومت اردوغان دست داشت، از دیگر مسایلی اند که مایۀ کشیدگی روابط واشنگتن و انقره شده است.

قرار است رییس جمهور رجب طیب اردوغان به تاریخ ۲۹ سپتمبر با ولادیمیر پوتین، همتای روسی اش در شهر سوچی روسیه دیدار کند.

XS
SM
MD
LG