لینک های دسترسی

Breaking News

اردوغان: ممکن درخواست فنلند را برای پیوستن به ناتو بپذیریم


رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، برای نخستین بار گفته است که انقره می‌تواند درخواست فنلند را برای پیوستن به سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) بپذیرد.

اردوغان روز یکشنبه ۲۹ جنوری (نهم دلو) در صحبت با جمعی از جوانان ترک گفت: "اگر نیاز باشد، در مورد فنلند پاسخ متفاوت داده می‌توانیم. زمانیکه این پاسخ متفاوت را به فنلند بدهیم، سویدن شوکه خواهد شد."

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، سویدن و فنلند خواستار کسب عضویت ناتو شدند، اما ترکیه و هنگری با پیوستن این دو کشور به ناتو ابراز مخالفت کرده اند. برای کسب عضویت ناتو، کشورها باید توافق تمامی اعضای این پیمان را به دست بیاورند.

ترکیه در ماه جون سال گذشته توافقنامه‌ای را با سویدن و فنلند امضا کرده و زمینه را برای آغاز روند عضویت آنان مساعد کرد، اما به گفتهٔ انقره، این کشورها به ویژه سویدن تا هنوز تقاضاهای انقره را بر آورده نکرده اند.

ترکیه از سویدن خواسته است تا در بدل حمایت عضویت این کشور در ناتو، ده‌ها نفر از کردهایی را به انقره بسپارد که به انجام اعمال تروریستی در داخل ترکیه و دخیل بودن در کودتای ناکام سال ۲۰۱۶ آن کشور متهم اند.

اردوغان در سخنان تازه‌اش بار دیگر این خواست را تکرار کرد و گفت: "اگر مطلقاً خواستار پیوستن به ناتو استید، این تروریستان را به ما مسترد خواهید کرد. این تروریستان را به ما بفرستید تا شما بتوانید به ناتو بپیوندید."

انتظار می‌رود که پارلمان هنگری در ماه فبروری پیوستن فنلند و سویدن به ناتو را منظور کند.

ترکیه در این اواخر اشاره کرده است که مشکل عمده با پیوستن فنلند به ناتو ندارد و در پی آن، فنلند نیز گفته است که درخواست جداگانه را برای پیوستن به این پیمان بررسی می‌کند. فنلند و سویدن سال گذشته درخواست مشترک برای کسب عضویت ناتو دادند.

کشیدگی‌ها میان ترکیه و سویدن پس از آن اوج گرفت که تظاهرات ضد ترکیه در سویدن برگزار شد و سپس یک سیاستمدار افراطی سویدنی نسخه‌ای از قرآن را در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم،‌ پایتخت آن کشور، به آتش‌کشید و رییس جمهور ترکیه در واکنش به آن هشدار داد که از سویدن حمایت نخواهد کرد.

رییس جمهور اردوغان پس از این رویداد گفت: "این واضح است، آنانی که چنین عمل ننگین را در مقابل سفارت کشور ما انجام داده اند، نمی‌توانند بیش از این توقع هیچ گونه خیرخواهی را از ما در خصوص درخواست‌های خود برای عضویت ناتو داشته باشند."

XS
SM
MD
LG