لینک های دسترسی

Breaking News

یک سیاستمدار راست افراطی در سویدن نسخهٔ از قرآن را آتش زد


راسموس پالودان، سیاستمدار راست افراطی دنمارکی-سویدنی هنگام آتش زدن قران در مقابل سفارت ترکیه واقع در استکهلم، پایتخت سویدن
راسموس پالودان، سیاستمدار راست افراطی دنمارکی-سویدنی هنگام آتش زدن قران در مقابل سفارت ترکیه واقع در استکهلم، پایتخت سویدن

راسموس پالودان، سیاستمدار راست افراطی دنمارکی-سویدنی روز شنبه ۲۱ جنوری (اول دلو) در مقابل سفارت ترکیه واقع در استکهلم، پایتخت سویدن، یک نسخهٔ قرآن را آتش زد.

پالودان روز جمعه ۲۰ جنوری ۲۰۲۳ گفته بود که در جریان اعتراض روز شنبه نسخه‌ای از قرآن را آتش خواهد زد. این سیاستمدار راست افراطی در اپریل سال گذشته نیز قصد خود را اعلام کرده بود که در جریان ماه رمضان ''سیاحت قرآن سوزی" را راه اندازی خواهد کرد، اظهاراتی که موجب اغتشاشات در سراسر سویدن شد.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه، روز شنبه سفر پل یونسن، وزیر دفاع سویدن،‌ به انقره را لغو کرد.

سفر آقای یونسن پس از آن به ترکیه لغو شد که حکومت سویدن روز جمعه اجازه داد تا روز شنبه اعتراضات در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم راه اندازی شود.

خلوصی آکار در واکنش به این اقدام گفت:‌ "در این مرحله، دیدار پال یونسن، وزیر دفاع سویدن از ترکیه به تاریخ ۲۷ جنوری اهمیت و معنای خود را از دست داده است. بنابراین، ما این سفر را لغو کردیم."

پس از آنکه پالودان نسخهٔ قران را در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم آتش زد، وزیر دفاع ترکیه در واکنش به این اقدام گفت:‌ "ما این عمل شرورانه، حمله بر کتاب مقدس ما را، با شدیدترین الفاظ محکوم می‌کنیم... اجازه دادن به عمل ضد اسلام در لفافهٔ آزادی بیان که مسلمانان را هدف قرار می‌دهد و توهین می‌کند، کاملاََ غیر قابل قبول است. "

وزیر دفاع سویدن قرار بود به تاریخ ۲۷ جنوری به ترکیه سفر کند تا مقامات‌ انقره را متقاعد کند که دست از مخالفت با عضویت سویدن در ناتو بر دارد.

اعتراضات روز شنبه در استکهلم به دلیل مخالفت ترکیه از پیوستن سویدن در پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو صورت گرفت. ترکیه عضویت ناتو را دارد و برای پذیرش عضویت جدید در این پیمان نظامی، موافقت همه اعضای آن ضروری است.

ترکیه از اجازه برپایی تظاهرات در مقابل سفارتخانه‌اش در پایتخت سویدن خشمگین است و روز جمعه هم سفیر سویدن را در اعتراض به این موضوع فراخواند.

ترکیه گفته است که به خاطری با عضویت سویدن در ناتو مخالفت می‌کند که این کشور از گروه‌های کردی که انقره‌ آنان را تروریست می‌خواند حمایت می‌کند و به آنان پناه داده است.

سویدن از شبه‌نظامیان کرد سوریه موسوم به واحدهای حراست مردم (YPG) و شاخه سیاسی آن حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) حمایت می‌کند و این سازمان‌ها توسط ترکیه بخشی از حزب کارگران کردستان (PKK) تلقی می‌شوند؛ حزبی که در دههٔ ۱۹۸۰ شورش علیه ترکیه را آغاز کرده و توسط ترکیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود.

ترکیه پس از درخواست سویدن و فنلند برای پیوستن به ناتو در ماه می ۲۰۲۲ گفت که اگر این دو کشور به نگرانی‌های امنیتی انقره رسیدگی نکنند، ترکیه روند پیشبرد درخواست این کشورها برای پیوستن به ناتو را متوقف خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG