لینک های دسترسی

Breaking News

اردوغان: سیاست اسراییل در فلسطین را نمی‌پذیریم، خط قرمز مااست


رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه امروز گفت که کشورش مایل است با اسراییل روابط بهتر داشته باشد، اما پالیسی این کشور در قبال فلسطینی‌ها "غیر قابل پذیرش" است.

آقای اردوغان امروز ۲۵ دسمبر (پنجم جدی) گفت که ترکیه با افراد سطوح بلند اسراییل مشکل دارد و اگر این مشکل وجود نمی‌داشت، روابط میان این دو کشور شکل دیگری می‌بود.

رییس جمهور ترکیه گفت: "سیاست فلسطین خط سرخ ما است. برای ما غیر ممکن است که سیاست‌های فلسطین اسراییل را بپذیریم. اعمال بی‌رحمانهٔ آنان در آنجا غیرقابل پذیرش است."

این در حالی است که ترکیه به تازگی از تمایل عادی سازی روابط با اسراییل اظهار خوشبینی کرده است.

ترکیه و اسراییل در سال ۲۰۱۸ در اوج تنش‌ها زمانی که نیروهای اسراییلی ده‌ها فلسطینی را در غزه کشتند، سفیر‌های خود را فرا خواندند.

به دنبال آن، در لابلای قیود اقتصادی بیت المقدس بر فلسطینیان، نیروهای اسراییلی در سال ۲۰۱۰ بر یک کشتی ترکی یورش بردند و نه شهروند ترکیه را کشتند. در حدود شش کشتی ترکی می‌خواستند کمک ‌های بشردوستانه را به فلسطینی‌ها انتقال دهند.

پس از آن رویداد، روابط ترکیه-اسراییل با وجود میانجی‌گری‌های شدید ایالات متحده، دیگر احیا نشد.

انقره به کرات اشغال کرانه‌ٔ غربی توسط اسراییل و برخورد این کشور با فلسطینی‌ها را تقبیح کرده است.

اسراییل در ماه اگست ترکیه را به تهیه پاسپورت به اعضای گروه حماس در استانبول متهم کرد و آنرا یک اقدام "غیردوستانه" عنوان کرد.

اسراییل حماس را یک گروه تندرو می‌خواند، اما ترکیه می‌گوید که این گروه یک جنبش سیاسی مشروع است که به گونه‌ای دموکراتیک انتخاب شده است.

انقره همچنان بر عادی سازی روابط اسراییل با امارات متحدهٔ عرب، بحرین، سودان و مراکش انتقاد کرده و در گذشته تهدید کرده بود که روابط دپلوماتیک با امارات متحدهٔ عرب را متوقف خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG