لینک های دسترسی

Breaking News

اردوغان در آرزوی 'فصل جدید' روابط ترکیه با امریکا و اروپا است


رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه ابراز امیدواری کرده است "صفحۀ جدید" در روابط انقره با ایالات متحدۀ امریکا و اتحادیۀ اروپا گشوده شود.

آقای اردوغان روز چهار شنبه ۲۳ دسمبر (سوم جدی) در صحبت با قانونگذاران حزب حاکم خود گفت که انقره با معیارات دوگانۀ واشنگتن و اتحادیه اروپا روبرو است.

ایالات متحده در ماه جاری به خاطر خریداری سیستم دفاع راکتی اس ۴۰۰ روسی از سوی ترکیه، بر اداره صنایع دفاعی ترکیه، رییس و سه کارمند این اداره تحریم هایی را وضع کرد.

رهبران اتحادیه اروپا نیز چند روز پیش به خاطر اختلاف ترکیه با یونان و قبرس در آب‌های شرق مدیترانه، اقداماتی را برای توبیخ ترکیه آماده کردند، اما بعداً این اتحادیه تصمیم گرفت که تطبیق این اقدامات تنبیهی تا ماه مارچ به تاخیر بیفتد.

آقای اردوغان گفت که "اجنداهای مصنوعی" روابط ترکیه با اتحادیه اروپا و ایالات متحده را در سال ۲۰۲۰ به آزمون کشید، اما وی ابراز امیدواری کرد که وضعیت بهبود خواهد یافت.

رییس جمهور اردوغان گفت: "ترکیه هم در شرق مدیترانه و هم در خریداری سیستم دفاع راکتی اس ۴۰۰ با معیارات دوگانه روبرو است. می‌خواهیم در سال جدید صفحه جدیدی را با اتحادیه اروپا و ایالات متحده باز کنیم...آرزومندیم که اتحادیه اروپا خود را از نابینایی استراتیژیکی برهاند که بین آن اتحادیه و ترکیه فاصله ایجاد می‌کند."

ترکیه استدلال می‌کند که پس از اینکه نتوانست با شرایط قابل قبول، سیستم دفاع راکتی را از متحدین ناتو خریداری کند، مجبور شد سیستم دفاع راکتی اس-۴۰۰ را از روسیه خریداری کند.

اما ایالات متحده می گوید که سیستم اس-۴۰۰ تهدیدی برای طیاره‌های جنگنده اف -۳۵ و سیستم های دفاعی گسترده‌تر ناتو است؛ ادعایی که ترکیه همواره رد کرده است.

روابط انقره و واشنگتن به دنبال خریداری سیستم دفاع راکتی اس-۴۰۰ روسی از سوی ترکیه، اختلافات سیاسی دو طرف در معضل سوریه و بازداشت کارمندان قنسولگری و شهروندان ایالات متحده در ترکیه تیره شده است.

پس از وضع تحریم‌های ایالات متحده بر ترکیه، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه گفت که این تحریم ها "حملۀ خصمانه" علیه صنایع دفاعی ترکیه است و قطعاً شکست خواهد خورد.

او بار دیگر روز چهار شنبه گفت که ترکیه "در برابر زبان تحریم‌ها و باج خواهی قامت خم نمی‌کند" اما ابراز باورمندی کرد که بایدن "اهمیت لازم" را برای روابط ترکیه و امریکا قایل خواهد شد.

ترکیه در سال ۲۰۱۷ قرارداد خریداری سیستم دفاعی اس-۴۰۰ را با روسیه امضا کرد و نخستین محمولۀ بطریه‌های این میزاییل در ماه جولای سال گذشته به ترکیه رسید که ارزش آن ۲.۵ میلیارد دالر است.

XS
SM
MD
LG